Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Napój, sok czy nektar – co jest zdrowsze?

Napój, sok czy nektar – co jest  zdrowsze?
Soki, nektary, napoje - co jest najzdrowsze? Zdjęcie: shutterstock

Napój jest mniej wartościowy od soku owocowego – taką opinię większość z nas zna i się z nią zgadza. W rzeczywistości zarówno napój, jak i większość soków, może nam zrobić więcej szkody niż pożytku. I jedne, i drugie zawierają sporo cukru i pustych kalorii. Zanim następnym razem zrobicie zakupy, przeczytajcie nasze wskazówki.

Soki, nektary, napoje – wybór na sklepowych półkach jest spory. Co jest najzdrowsze?

Zacznę od końca. Najgorszy wybór to napój. To najbardziej rozcieńczony wodą sok z owoców. Może zawierać zaledwie 3 procent tego, co najcenniejsze! Poza tym producenci dodają do niego konserwanty, sztuczne barwniki, aromaty i sporo cukru. Napoje są też z reguły najtańsze, bo ich produkcja wymaga mniej nakładów.

Wiele osób sądzi, że najbardziej wartościowe są nektary, bo są gęste, czyli zawierają więcej owoców. To nieprawda. Fakt, nie mają konserwantów (przynajmniej nie powinny ich mieć) i zawierają więcej zagęszczonego soku niż napoje, ale za to dużo cukru. W litrze może być go około 20 łyżeczek.

Do produkcji nektarów używa się mniej owoców i więcej cukru niż w przypadku, najzdrowszych z tych trzech opcji, soków. Czy to oznacza, że możemy bez wyrzutów pić hektolitry soków owocowych? Nie do końca. Do nich też niestety dodaje się cukier, niektóre mają go więcej, inne mniej – aby sprawdzić, które będą wyborem zdrowszym, najlepiej czytać etykiety. Producenci stosują jednak cwane sztuczki, na które często się nabieramy.

Oczywiście najzdrowsze są tzw. „soki jednodniowe”, bez cukru i nierozcieńczane wodą. Jeśli na opakowaniu czytamy „sok 100 proc. bez dodatku cukru”, to też jest dobry znak.  Jednak już samo „100 proc.” to zmyłka – 100 proc., ale czego? Kolejna sprawa, nie każdy sok jest słodki. Piliście kiedyś 100-procentowy sok z aronii, porzeczki lub żurawiny? Jest kwaśny i cierpki, ale też stosunkowo drogi, bo bez dodatków. Dlatego te słodkie soczki w kartonach powinny nam zapalić lampkę „coś tu jest nie tak”. Na etykiecie ważna jest kolejność. Skład rozpoczyna się od dodatków z największym udziałem w produkcie, czyli, jeśli czytamy „woda, cukier, sok…”, to oznacza, że wody i cukru jest w tym kartonie więcej niż soku.  

Jeżeli wybieramy soki tańsze, gorszej jakości, to lepiej w ogóle z nich zrezygnować. Wiele badań dowiodło, że picie słodzonych płynów na bazie owoców może narobić więcej szkody niż pożytku. Dzieci, które w swoim codziennym jadłospisie mają przewagę soków i napojów, mają też częściej problem z nadwagą i otyłością (badania Deakin University). Winny jest za to nie tylko cukier, ale i zastąpienie owoców i warzyw sokami (nie dostarczamy organizmowi potrzebnego błonnika, zawartego w miazdze owocowej, która pozostaje po wyciśnięciu soku).

Lepiej kierować się zasadą, że gdy chce nam się pić, sięgamy po wodę. A kiedy chcemy zaserwować sobie trochę witaminek, to zdecydowanie najlepiej w postaci świeżych owoców i warzyw. 


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
przemyslaw.smit zapytał(a) 21 września 2014
A co z konserwantami w sokach? Są tam jakieś? Często można przeczytać, że kupując soki 100% cukru kupujemy soki, które nie zawierają konserwantów, ale jak to możliwe, że takie soki mają dłuższy termin ważności?
teoyaomqui odpowiedział(a) 14 października 2014
soki w kartonach są pozyskiwane z soków zagęszczonych, zdrowe soki to te z domowej sokowirówki, albo jednodniowe
fitnesska odpowiedział(a) 25 września 2014
Mysle ze chodzi o opakowania ale jeśli chcesz być pewna czy kupujesz sok 100 procent wybierz taki jednodniowy.
yolo zapytał(a) 3 lipca 2014
"Jeśli na opakowaniu czytamy „sok 100 proc. bez dodatku cukru”, to też jest dobry znak. " Zamiast cukru dodawany jest aspartam, stosuje się go do wyrobu trutek na szczury. Oczywiście są zalety, cukrzycy przyjmują go zamiast sacharozy, ale skoro szczury padają, to nie ma żadnego ryzyka? Z tego co słyszałam jest rakotwórczy. Osobiście uważam, że sok jest najzdrowszy, ale na pewno nie ten" bez dodatku cukru. Czy na pewno sok " bez dodatku cukru nie szkodzi zdrowiu ?
Arriba odpowiedział(a) 28 maja 2015
Ależ oczywiście "sok sto procent" może istnieć bez słodzików, np. taki jest Jabłkowy 100% Pińczów Gomar którego kilka butelek chłodzi się u mnie od paru dni. Mam napisane: sok jabłkowy z soku zagęszczonego 100%. Nie ma tu nic ponadto. Jabłko jest bardzo szlachetnym, wrażliwym owocem, który nie znosi dodatków, samo w sobie ma fruktozę i bezsensem byłoby jeszcze je dosładzać. A producent ma święty obowiązek przedstawić pełny skład na etykiecie bez wprowadzania w błąd konsumenta.
Lena zapytał(a) 18 czerwca 2014
Z tego typu rzeczy dawno już zrezygnowałam. Jeśli już to skuszę się na sok świeżo wyciskany bądź ten sklepowy ale bez cukru. ?
Wanessa Dominiak odpowiedział(a) 10 sierpnia 2014
Soki ze sklepów, które nie mają cukru, zazwyczaj zawierają słodziki, które podobno są jeszcze gorsze od cukru :) Najlepiej zrobić sobie samemu kompot w domu ze świeżych owoców.

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy