Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Naucz się trenować

Naucz się trenować
Fot. Katarzyna Milewska
Jeżeli chcecie osiągnąć sukces w sporcie musicie odpowiedzieć sobie na kilka pytań, potem zbudować plan, a na końcu uzbroić się w pokłady determinacji. Oto 8 przykazań głównych dobrego treningu.

1. Cel to podstawa

Musicie zwizualizować sobie to, czego chcecie. Jednak musi być to obraz realny. Jeżeli zaczynacie swoją przygodę np. z triathlonem, a jesteście osobami, które pływają od pół roku, to waszym pierwszym celem nie powinna być wygrana. Realnym celem na początku może być ukończenie thriatlonu w konkretnym czasie. Małe cele będą motywowały do dalszej pracy bez zniechęcania się już na starcie.

2. Świadomość przeszkód w realizacji celu

Ciało jest jak maszyna, której elementy muszą ze sobą współpracować. Dlatego musicie wiedzieć, jakie są wasze słabe punkty, i nad nimi pracować. Musicie wiedzieć co udoskonalić. To nie zawody będą dla was największą przeszkodą, ale wasze własne niedoskonałości.

3. Planowanie

Jeżeli stawiacie sobie poprzeczkę wysoko, zanim zaczniecie treningi, najważniejszym elementem będzie zbudowanie planu. Jeżeli nie macie doświadczenia w wybranej przez was dyscyplinie sportowej, poradźcie się specjalisty, który wam w tym pomoże.

4. Kontrolowanie postępów

Najlepszą metodą sprawdzania swoich postępów będzie systematycznie wykonywanie badań wydolnościowych, które pokażą wam, co daje zaplanowany cykl treningowy. Oczywiście możecie się też sprawdzić, biegając na konkretnym dystansie czy dzwigając ciężary. Jednak takie testy muszą być wykonane na początku waszego cyklu, aby mieć je do czego porównać na kolejnym etapie "wtajemniczenia".

5. Kondycja psychiczna

Są takie momenty na treningu czy zawodach, kiedy wszystko zależy od waszej „głowy”. To, co się w niej dzieje, napędza was lub ogranicza. Dlatego bardzo ważne jest pozytywne myślenie i pewność siebie w tym, co robicie. Pamiętajcie – jesteście zwycięzcami!

6. Świadomość wymagań zawodów

Zawody są niepowtarzalne. Każda trasa przebiega w innych warunkach. Co z tego, że wasze przygotowania do zawodów biegowych odbywają się po płaskim terenie, jeśli trasa zawodów przebiega przez pagórki i trudny teren. Im bliżej zawodów, tym bardziej wasze treningi powinny być ukierunkowane pod specyfikę zawodów (w tym punkcie mowa głównie o dyscyplinach łączonych).

7. Prawidłowe odżywianie i regeneracja

To te dwa elementy wraz z treningiem składają się na sukces, dlatego nie wolno wam ich pominąć w swoim planowaniu i przygotowywaniu. Jeśli ich zabraknie, program (niezależnie od tego, jak dobrze ułożony) jest niepełny.

8. Zaprogramowanie na sukces

Cokolwiek robicie, róbcie to na 100%.



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Jak nie stracić motywacji do ćwiczeń?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Gdzie jest moja motywacja?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał