Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Odstresuj się na święta

Odstresuj się na święta
Odstresuj się na święta! Zdjęcie: shutterstock

Szczerze? Mnie okres przedświąteczny jakoś wyjątkowo nie stresuje. Lubię przedświąteczne zakupy, porządki, wybieranie prezentów i to oczekiwanie... Jednak dla wielu osób to jeden z bardziej stresujących okresów w roku. Dla tych, którzy jeszcze nie znaleźli swojego sposobu na radzenie sobie ze stresem, mam kilka porad.

Z medycznego punktu widzenia święta to bardzo ryzykowny czas. Udowodniono, że dzień po Wigilii jest jednym z najniebezpieczniejszych dni w roku dla osób z problemami krążenia i chorobami serca. Winni: stres i przejedzenie. To zabieramy się do kontrataku!

Jak potwierdzają najnowsze badania skutecznym sposobem na stres może być medytacja (jak medytować?) - zmienia ona aktywność genów i przyspiesza fizyczną regenerację organizmu po stresujących wydarzeniach. Więcej ten temat tego odkrycia znajdziecie w piśmie naukowym Psychoneuroendocrinology. W przedświątecznym pośpiechu koniecznie znajdźcie czas na chwilę relaksu. Tym bardziej, że trwa to maksymalnie 20 minut.

Poza tym planujcie, co tylko się da: gotowanie, sprzątanie, zakupy, prezenty. To wszystko może mieć swoje miejsce i czas. Zdaniem specjalistów planowanie daje nam większe poczucie bezpieczeństwa i kontroli, a to skutecznie redukuje stres.

Nie bierzcie wszystkiego na siebie. W tym przedświątecznym bałaganie w każdej rodzinie potrzebny jest dowódca, który wydeleguje domowników do wyznaczonych zadań.

Spacer wpiszcie w codzienny plan. Wykazano, że 20-30 minutowy spacer ma mocno uspokajające działanie. Ruch powoduje, że mózg zaczyna wydzielać więcej endorfin - neuroprzekaźników odpowiedzialnych za dobry nastrój.

A skoro już wybierzecie się na spacer, to nie wracajcie bez jemioły. Będzie pretekst do namiętnych pocałunków – to dopiero zastrzyk endorfin! Mało co poprawia humor tak jak pocałunki...

Ćwiczcie przeponę jak najczęściej. Śmiech to najlepsza broń na stres. Krew szybciej buzuje w naszych żyłach, a mózg wydziela więcej hormonów szczęścia.

Jednym z bardziej stresogennych czynników w okresie świąt są niewyjaśnione rodzinne spory. Postarajcie się zatem rozwiązać ten problem, a święta na pewno będą spokojniejsze.

Właściwie to niezależnie od tego, czy święta Was stresują, czy nie, pocałunki, śmiech i relaks przydadzą się każdemu!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Trenuj z nami w te święta!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy