Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jedz sezonowo

Pasta z fasoli - polski hummus

Pasta z fasoli - polski hummus
Pasta fasolowa nie tylko dostarczy ważnych składników odżywczych, ale też poprawi humor. Zdjęcie: Anna Pietras | www.tomyjemy.blogspot.com

Choć wiosna już właściwie w rozkwicie, na polskie nowalijki musimy jeszcze poczekać. Z pomocą w trudnych chwilach nadciąga ona – bohaterska fasola. A konkretnie jej biała odmiana ‒ Piękny Jaś.  

Kolumb, odkrywając Amerykę, odkrył dla Europy i fasolę. W wielu odmianach, od całkiem czarnej, przez beżową, nakrapianą, do śnieżnobiałej. Ja zaś nie odkryję pewnie Ameryki, mówiąc, że fasola ma więcej białka niż mięso, co jest szczególnie istotne dla wszystkich roślinożerców. Dodatkowo fasola jest bogata w żelazo, fosfor, wapń i potas, a nie zawiera przy tym sodu, w przeciwieństwie do jej bliskiego kuzyna ‒ grochu. Fasola idealnie wpisuje się w menu lekkiej diety odchudzającej. Przyśpiesza trawienie, bo zawiera mnóstwo błonnika – aż 15,7 g na 100 g. 

Fasola zawiera też sporo witaminy B1, która jest uznanym przeciwdepresantem. Dlatego moja pasta fasolowa nie tylko dostarczy ważnych składników odżywczych, ale też poprawi humor. Oto inspirowany hummusem przepis na pastę śniadaniową: z orzechami, czosnkiem i olejem z orzechów włoskich. Sprawdzi się idealnie na kanapce z pieczywa na zakwasie albo w zestawieniu z pumperniklem.

Przepis na pastę z fasoli

pasta z fasoli hummus
                        Zdjęcie: Przepis na pastę z fasoli. Zdjęcie: Anna Pietras | www.tomyjemy.blogspot.com


Składniki na słoiczek pasty – porcja na dwa śniadania dla dwóch osób:
 

- około 150 g suchej fasoli jaś
- garść orzechów laskowych
- garść fistaszków
- 2 ząbki czosnku
- 4‒5 łyżek oleju z orzechów włoskich albo oliwy z oliwek
- szczypta soli
- czarny pieprz

Fasolę najlepiej zamoczyć już poprzedniego dnia i zostawić na noc. Będzie wtedy gotować się o wiele szybciej, czyli od 40 minut do godziny, w zależności od tego, jak duże są ziarna. Jeśli nie uda się wcześniej namoczyć fasoli, pozostaje długie gotowanie w osolonej wodze z liściem laurowym aż do miękkości, co może zająć nawet 3 godziny. Nie należy wylewać wody pozostałej po gotowaniu fasoli.

Orzechy laskowe trzeba zalać wrzątkiem, a później obrać z gorzkiej skórki. Fistaszki obrać z łupin. Ugotowaną fasolę wrzucamy do blendera, razem z orzechami, dodajemy oliwę, doprawiamy do smaku. Jeśli pasta jest zbyt twarda lub sucha, należy dolać kilka łyżek wywaru pozostałego po gotowaniu fasoli i ponownie zblendować masę. 

Najlepiej smakuje na grzankach lub pełnoziarnistym pieczywie, z posiekaną drobno natką pietruszki i szczypiorkiem. Pastę można przechowywać w lodówce w zamkniętym słoiczku przez kilka dni. 

Anna Pietras prowadzi bloga Tomyjemy. Choć studiowała prawo i nauki polityczne, jej prawdziwą pasją okazało się gotowanie. W 2002 roku założyła pierwszego fotobloga. Dziś fotografia i kuchnia to jej sposób na życie. 



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Ajwar – boska pasta

Ten, kto umie i lubi gotować

Fasola - idealna na... budyń!

Ten, kto umie i lubi gotować

Najpopularniejsze wpisy

Morelowe batoniki mocy

Ten, kto umie i lubi gotować

Truskawkowe żelki

Ten, kto umie i lubi gotować

Dyniowe ciastka owsiane

Ten, kto umie i lubi gotować

Wiosenna pasta kanapkowa

Ten, kto umie i lubi gotować