Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Slow Motion

Po prostu się wyprostuj

Po prostu się wyprostuj
Ilustracja: Martyna Wójcik-Śmierska | www.facebook.com/martynawojciksmierska

Pokaż mi, jak stoisz… a powiem ci, w jakiej jesteś formie psycho-fizycznej. Nasza postawa często nieświadomie odzwierciedla stan naszego umysłu – to naczynia połączone – jedno wpływa na drugie i wzajemnie z siebie wynika.

Prawidłowa sylwetka zmienia podejście do życia oraz to, jak jesteśmy postrzegani – wyprostowana postawa, godnie otwarta klatka piersiowa, długi, głęboki oddech, głowa nie zwieszona z rezygnacją, tylko trzymana dumnie na wyciągniętej szyi – tak się nosi człowiek spokojny, pewny siebie i zrelaksowany. Joga ogromny nacisk kładzie na prawidłową postawę, co ma ogromne znaczenie zarówno dla polepszenia naszego fizycznego, jak i psychicznego samopoczucia.

W jodze jest bardzo wiele asan pomagających w korekcji i utrzymaniu prawidłowej postawy, ale Góra (Tadasana) jest bezkonkurencyjna.

Pozycja Góry (Tadasana): instrukcja

Wykonaj ją następująco: złącz stopy i zwróć uwagę na równomierne rozłożenie ciężaru ciała na całych stopach. Uważaj, żeby nie przenosić ciężaru ciała na pięty. Potem ściągnij delikatnie kość ogonową w kierunku podłogi, lekko przesuwając miednicę do przodu. Wciągnij brzuch, lekko ściągnij łopatki. Pozwól, aby ramiona bez napięcia opadły wzdłuż ciała, palce środkowe dłoni w linii ze środkową linią ud. Wyciągnij kręgosłup do góry i delikatnie skieruj podbródek do klatki piersiowej, tak by czubek głowy skierowany był w stronę sufitu. Możesz sobie wyobrazić, że ktoś pociąga delikatnie za żyłkę przyczepioną do czubka głowy i wyciąga całą twoją sylwetkę do góry. Ważne jest, aby się w tym ustawieniu rozluźnić. Unikaj nienaturalnego wyprostu i nie zatrzymuj oddechu. Na początek możesz stawać przy ścianie, by lepiej zrozumieć prawidłowe ustawienie ciała. Wtedy upewnij się, że tył głowy, łopatki, kość ogonowa, pośladki, łydki i pięty dotykają ściany..

Wzmacniająca wizualizacja: instrukcja

Aby wzmocnić korzystne oddziaływanie pozycji Góry na psyche, możesz ją ćwiczyć z następującą wizualizacją. Ustaw asanę według instrukcji, a następnie wyobraź sobie, że góra symbolizuje twoją postawę życiową: mocną, niezłomną, nieustraszoną, otwartą, ale też asertywną, czyli wyznaczającą granice, których przekroczenia sobie nie życzysz. Oddychaj pełną piersią: spokojnie, głęboko świadomie. Poczuj jak swobodnie przepływa oddech w szeroko otwartej klatce piersiowej. Jakie to przyjemne, a jednocześnie dające poczucie mocy uczucie. Uświadom sobie stopy w stabilnym kontakcie z podłożem. Zaczerpnij z tej stabilności siły i oparcia. Otwierając i wzmacniając ciało, uwalniasz napięcia i otwierasz się na innych ludzi oraz nowe doświadczenia, pozbawiając się nieuzasadnionych lęków, uprzedzeń i zahamowań. To bardzo uwalniające i wyzwalające. Góra po prostu jest, Ty też po prostu bądź. Niezłomnie i spokojnie, z pewnością, że wszystko jest tak, jak ma być, a jeśli nie jest, to na pewno się ułoży. Wystarczy się tylko rozluźnić i ustać w tym, co jest. 


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Nie garb się!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy