Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Poranny trening – dlaczego warto wstać?
Poranny trening ładuje baterie. Zdjęcie: shutterstock
Zastanawiasz się czy lepiej trenować rano czy wieczorem? Jeśli masz taką możliwość – wstań wcześniej! Choćby po to, żeby pobiegać. Dlaczego? Bo poranny trening ma naprawdę wiele zalet.

Każdy z nas trenuje w różnych porach dnia i jest to zależne od wielu czynników. Jednak nie ma zbyt wielu śmiałków rozpoczynających swój dzień właśnie od aktywności fizycznej (co zresztą widać po frekwencji w klubach fitness). Powód jest prosty: poranny trening oznacza, że trzeba rano wstać i to akurat wtedy, kiedy sen jest najprzyjemniejszy. Jasne, że nie możemy nikogo zmuszać do wstawania skoro świt, ale jeśli masz taką możliwość i, co ważniejsze, motywację – wstań. 

Poranny trening – naładuj baterie

Trenując z rana, ładujesz się energią na cały dzień, pobudzasz swój układ nerwowy, zwiększasz wydzielanie hormonów, podnosisz wydajność mózgu. W efekcie nie potrzebujesz kilkugodzinnego rozruchu lub 3 kaw, żeby wskoczyć na wysokie obroty. Twoje codzienne obowiązki stają się przyjemniejsze, ponieważ poranny trening powoduje szybsze uwolnienie adrenaliny i endorfin. Dzięki temu jesteś bardziej kreatywny i gotowy stawić czoła nowym wyzwaniom. Poza tym - poranny jogging w plenerze, w dodatku o wschodzie słońca, to naprawdę fajne przeżycie.

Poranny trening – przyśpiesz metabolizm

Oprócz tego, że poranny trening podnosi poziom energii, przyśpiesza także metabolizm. Jak dowodzą badania, podczas porannej aktywności fizycznej jesteś w stanie spalić więcej kalorii niż w pozostałych częściach dnia (rano poziom glikogenu w organizmie jest niższy, w związku z czym zwiększa się procentowy udział tłuszczu w pozyskiwaniu energii niezbędnej do ćwiczeń), a nakręcony metabolizm utrzymuje się przez kilka godzin po treningu, nawet w momencie, kiedy siedząc za biurkiem zaczynasz swoją pracę.

Poranny trening – na dobry początek dnia

Kolejna zaleta: trenując rano, w dalszej części dnia możesz spokojnie skupić się na swojej pracy. Pełny sukces gwarantuje systematyczność. Regularne ćwiczenia fizyczne powodują, że czujemy się zdrowiej i jesteśmy zmotywowani, aby w tym wytrwać. Dlatego kiedy od samego rana pojawia się pozytywny bodziec, nie pozostaje to bez wpływu na sposób odżywiania. Znacznie bardziej pilnujemy wówczas tego, co jemy. A to jest najlepsza droga do tego, aby zdrowy styl życia stał się częścią naszej codzienności.

Oczywiście wieczorny trening nie jest gorszy, bo nie ma czegoś takiego jak uniwersalna pora na ćwiczenia. Ważniejsze jest to, aby ten trening w ogóle się odbył. Najlepiej jest przetestować kilka opcji i obserwować, jak reaguje organizm. Pamiętajcie - nic na siłę. To systematyczność jest najważniejsza.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
malinka20mwo zapytał(a) 5 lutego 2014
Pytanie dotyczy artykułu Poranny trening – dlaczego warto wstać?
Na poranne bieganie mam możliwości jedynie w weekendy a w ciągu tygodnia musi mi wystarczyć 30 min trening w domu :)?
Lena odpowiedział(a) 2 marca 2014
niestety wolę pospać niż wstać o piątej rano i wziąć się za bieganie. ale wieczornego treningu nie odmówię :)
iwona.pietraszko odpowiedział(a) 19 lutego 2014
Lepsze to niż nic :)
dorotam1986 zapytał(a) 29 grudnia 2013
Pytanie dotyczy artykułu Poranny trening – dlaczego warto wstać?
Ja uwielbiam poranny trening. Wstaję rano, rozgrzewka, krótki trening, rozciąganie i do dzieła.Polecam? jak najbardziej?
szukająca motywacji odpowiedział(a) 10 września 2014
" wstaję do pracy o 6:30 więc z litości do siebie pozwalam sobie raczej na wieczorny trening ;)" ja wstaję o 4:50 :D
karina.kowalczyk.752 odpowiedział(a) 9 stycznia 2014
Ja również wstaję rano o 8 jem śniadanie, poranny trening i marszem do pracy aby się jeszcze dotlenić :)!
dorotam1986 odpowiedział(a) 26 stycznia 2014
Czemu rano trudniej o kontuzję?
aleksandreta odpowiedział(a) 25 stycznia 2014
Ja trenuję przed obiadem lub ze 2 h po nim.
Kolczykomaniaczka odpowiedział(a) 25 stycznia 2014
Warto z rana się wygimnastykować bardzo przyjemnie jest z rana wiedzieć co ze sobą zrobić i czerpać przyjemność po wstaniu z rannych ćwiczeń..
malia odpowiedział(a) 11 stycznia 2014
Ja wstaję do pracy o 6:30 więc z litości do siebie pozwalam sobie raczej na wieczorny trening ;) ćwiczenia o poranku są przyjemne...ale nie w środku nocy ;)
elgrey odpowiedział(a) 3 stycznia 2014
Poranny trening na pewno nakręca Cie pozytywną energią na resztę dnia i jestem jak najbardziej za ale trzeba przezwyciężyć lenistwo by zacząć, jak już zaczniesz to łatwiej to robić każdego dnia albo kilka razy w tyg w zależności od tego jak sobie postanowisz.
martina.majozez odpowiedział(a) 2 stycznia 2014
Na pewno to świetnie przygotowuje do reszty dnia. Trudniej o kontuzje, a także lepszy humor oraz oczywiście satysfakcja, że coś się już zrobiło.
janiakb zapytał(a) 24 października 2013
Pytanie dotyczy artykułu Poranny trening – dlaczego warto wstać?
Ja od biegania wolę nordic walking, zastanawia mnie tylko jedno-czy poranny trening robić przed czy po śniadaniu?Ja należę do tych, którzy śniadania jedzą i kiepsko bez nich funkcjonują?
mrsdanger odpowiedział(a) 26 października 2013
Zależy od tego ile ważysz. Osobom otyłym zaleca się ćwiczenie na czczo ze względu na szybsze spalanie tkanki tłuszczowej. :)
smagda0707 odpowiedział(a) 22 listopada 2013
Gdy cwiczymy naczczo to spalamy tkankę tluszczową, jeżeli po sniadaniu czy innym posiłku to kalorie. Przy diecie odchudzajacej najlepiej naczczo oraz ok.1-2 po kolacji. :) rano po ćwiczeniach nasz organizm dużo lepiej funkcjonuje. Nie trzeba naczczo specjalnie wychodzić z domu biegać, ale można minimum 15min zwyklych ćwiczeń. Ja zawsze przed ćwiczeniami muszę też nabrać siłę żeby mieć siłę ćwiczyć. Robię jakieś rzeczy potrzebne przed wyjściem z domu i jak wszystko zrobię to ćwicze, potem prysznic bądź kompiel i na końcu sniadanko:) myślę ze tak pół godziny każdy da radę poczekać na sniadanie. Powodzenia :)
Malin odpowiedział(a) 16 grudnia 2013
Najlepiej po przebudzeniu zjeść bardzo lekki posiłek, np mały jogurt i banan aby podnieść poziom glukozy we krwi. Druga sprawa jest taka że trening na czczo jeżeli jest intensywny powoduję że stajemy się głodni i myślimy o tym co zaraz na śniadanko będziemy jeść co może skutkować tym że szybciej skończymy trening. Jeżeli chodzi o spalanie tkanki to nie ma to znaczenia czy na czczo na po lekkim posiłku ponieważ w organizmie aby doszło do spalania tkanki tłuszczowej musi dojść szlaku tlenowego.
joamin odpowiedział(a) 12 stycznia 2014
Wg mnie przed treningiem. Po treningu ja jem więcej niż bym zjadła gdym nie trenowała.
ginger odpowiedział(a) 13 grudnia 2013
Spokojnie możesz zjeść lekkie śniadanie na pół godziny przed treningiem, np. białe pieczywo z masłem orzechowym albo przynajmniej banana.
agnieszka_ odpowiedział(a) 20 listopada 2013
Jeśli kiepsko funkcjonujesz bez śniadania, to przed treningiem zjedz coś lekkiego.
radi odpowiedział(a) 29 października 2013
?
anna.sul.980 odpowiedział(a) 24 października 2013
przecież zjesz śniadanie tyle że po treningu :) generalnie lepiej na czczo

Polecane wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Stopy są ważne!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał