Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Potas chroni przed udarem

Potas chroni przed udarem
Badania pokazują, że potas w diecie zmniejsza ryzyko udaru u kobiet w wieku postmenopauzalnym nawet o 1/3. Zdjęcie: shutterstock

Wprawdzie menopauza jeszcze sporo przede mną, jednak aby przejść przez nią zdrowo, powinnam działać jak najwcześniej. Na przykład jedząc bogate w potas banany. Ten pierwiastek, drogie panie, chroni naszą głowę w późniejszym wieku. 

Zalecana dzienna ilość potasu, którą powinien spożywać dorosły człowiek to ok. 4,7 g. Po zjedzeniu dwóch bananów osiągnęłam wynik zaledwie 800 mg, jeśli dorzucę do tego jeszcze kawałek gorzkiej czekolady i – najlepiej - fasoli, jestem coraz bliżej celu.  Prawda jest taka, że większość z nas nie przyjmuje zalecanej dawki tego pierwiastka. A szkoda, bo jak pokazują badania, potas w diecie zmniejsza ryzyko udaru u kobiet w wieku postmenopauzalnym nawet o 1/3.

Praca, o której mowa została opublikowana w piśmie „Stroke” i objęła ponad 90 tys. kobiet w wieku od 50 do 79 lat. Naukowcy dowiedli w niej, że kobiety, który spożywały zalecaną ilość potasu miały o 27 proc. mniejsze ryzyko udaru niedokrwiennego oraz o 21 proc. mniejsze ryzyko wszystkich rodzajów udaru mózgu, jeśli nie chorowały na nadciśnienie, niż uczestniczki spożywające najmniej tego pierwiastka. Co ważne, w badaniu wzięto pod uwagę codzienny jadłospis, a nie suplementy diety. „WHO zaleca, aby dzienna dawka potasu wynosiła przynajmniej 3510 mg. Zaledwie 16 proc. naszych badanych zaspakajało to zapotrzebowanie” – komentuje kierująca pracą prof. S. Wasserheil-Smoller z Albert Einstein College of Medicine (USA).

Na koniec mała ściąga - zawartość potasu w przykładowych produktach spożywczych (mg/100g)*

- kakao 16% -1927
- morele suszone - 1666
- fasola biała, nasiona suche - 1188
- dynia, pestki - 810
- orzechy arachidowe - 720
- czekolada gorzka - 581
- orzechy włoskie - 474
- kasza gryczana - 443
- ziemniaki - 443
- brokuły - 385
- mięso z piersi kurczaka - 385
- dorsz świeży - 356
- burak - 348
- banan - 395
- pomidor - 282

*źródło:Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Potas

Indeks wartości odżywczych

Najpopularniejsze wpisy