Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Ranking: najlepsza dieta na 2015

Ranking: najlepsza dieta na 2015
Zdjęcie: shutterstock

Dieta DASH – stosowaliście kiedyś? Według jednego z rankingów to najlepsza dieta. Najlepsza, bo nie tylko odchudzająca, ale i zdrowa. Ważne, by w gąszczu setek autorskich diet nie zapominać o tym, że w czasie odchudzania możemy nieopatrznie sobie zaszkodzić.

Która dieta jest najskuteczniejsza? Zadajcie to pytanie dziesięciu osobom. Każda powie co innego. Jedna usłyszy coś od kogoś, inna przeczyta w gazecie, jeszcze inna opowie o swoich doświadczeniach. Z tym mętlikiem zmierzyli się redaktorzy i dietetycy portalu U.S News, tworząc ranking najlepszych planów żywieniowych. To, co moim zdaniem zasługuje na pochwałę, to fakt, że nie chodziło tylko o znalezienie najskuteczniejszych diet, a o wybranie takich, które są do tego jeszcze zdrowe. W rezultacie, oprócz diety odchudzającej, powstało 6 innych kategorii „the best of”: dieta dla diabetyków, dla serca, „komercyjna”, dieta ze zdrową żywnością, łatwa w stosowaniu i dieta bazująca na roślinach. Przetestowano 35 planów żywieniowych. Stworzono też ranking podsumowujący wszystkie kategorie i wybrano najlepszą dietę za całokształt. Oto wyniki:

1. miejsce: Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) - to plan sporządzony z myślą o przeciwdziałaniu nadciśnieniu w oparciu o badania amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia z lat 90. Ogólne zasady: jemy sporo warzyw i owoców, lekki  nabiał, ograniczamy nasycone kwasy tłuszczowe i inne tłuszcze. Więcej na ten temat znajdziecie w naszym indeksie diet.

2. miejsce: Dieta TLC (Therapeutic Lifestyle Change) – dieta opracowana również przez Narodowy Instytut Zdrowia w celu ochrony przed chorobami serca i naczyń. Kluczowa zasada to ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczy trans na rzecz większego spożycia produktów bogatych w błonnik i węglowodanów złożonych.

3. miejsce:

Dieta śródziemnomorska – Są dowody na to, że obniża ryzyko rozwoju syndromu metabolicznego, chorób serca, cukrzycy typu 2, niektórych rodzajów raka, depresji, choroby Alzheimera. Jadłospis bazuje na owocach i warzywach, zbożach i produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych, orzechach i pestkach. Tłuszczy dostarcza nam przede wszystkim oliwa z oliwek; orzechy, nabiał, umiarkowane ilości ryb i mięsa. Jeśli interesują was szczegóły na temat tej diety, zajrzyjcie tutaj

Dieta Kliniki Mayo – polega na zastąpieniu złych nawyków dobrymi. Zdrowe śniadanie, 4 porcje owoców i warzyw dziennie, produkty pełnoziarniste, zdrowe tłuszcze, 30 minut ćwiczeń dziennie zamiast: jedzenia przed telewizorem, dosypywania cukru, niezdrowych przekąsek, dużych ilości mięsa i nabiału oraz jedzenia „na mieście”. To 5 kluczowych zasad diety opracowanej przez ekspertów z Kliniki Mayo (USA). 

Dieta Strażników Wagi  (Weight Watchers) – to bardzo ciekawa dieta, inna niż wszystkie. Opracowała ją firma propagująca zdrowy styl życia, która działa już od przeszło 40 lat. Zamiast kalorii dostajemy zindywidualizowaną listę produktów z przypisanymi do nich punktami. Każdy otrzymuje pulę punktów do wykorzystania w ciągu dnia i na tej podstawie samodzielnie komponuje dietę dla siebie. Podczas dnia można zaoszczędzić kilka punktów, aby potem móc je wykorzystać np. na wieczornym przyjęciu. Ta dieta wygrała też w rankingu najłatwiejszych w stosowaniu diet.

Macie swoich faworytów?


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Dieta dla aktywnych

Małgorzata Różańska

Dieta na urlopie

Małgorzata Różańska

Najpopularniejsze wpisy