Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Z czym do dzieci

Ruch – dzieci mają go za mało!

Ruch – dzieci mają go za mało!
Zdjęcie: shutterstock

Co czwarty uczeń szkoły podstawowej w Polsce ma nadwagę lub jest otyły. Prawdziwą plagą są zwolnienia z WF-u. Dane z raportu Ministerstwa Sportu i Turystyki pokazują, że polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. W szkołach podstawowych nie ćwiczy 19 proc. uczniów, w gimnazjum – 24 proc., a w szkołach ponadgimnazjalnych – 36 proc. Zarażajmy aktywnością nasze dzieci – ruch to nie tylko zabawa, to podstawa rozwoju.

Dzięki aktywnej zabawie dzieci mają mniejsze ryzyko otyłości, chorób serca, cukrzycy typu 2 oraz nowotworów w dorosłym życiu. Ruch to także mocniejsze kości i mięśnie, lepsza koordynacja, gibkość i postawa. To również zdrowsze serce, większa wydajność płuc i układu krążenia. Dziecko, które godzinami siedzi przed komputerem i telewizorem, jest rozdrażnione i przygnębione. Za to dzięki aktywności dzieci mają lepszy humor, są bardziej otwarte i szybciej nawiązują kontakty. Badania pokazują, że mają też mniej problemów ze snem, za to na lekcjach są bardziej skoncentrowane, kreatywne i skuteczniejsze w rozwiązywaniu problemów.

Dla wielu rodziców problemem jest już sam start, czyli zachęcenie małego leniucha do ruchu. Jeżeli dziecko nie ma na to ochoty, trzymaj się kilku wskazówek:

Po pierwsze, zabawa! Znajdź aktywność, która będzie sprawiać dziecku radość. Im większa przyjemność, tym bardziej zachęcisz dziecko. Dane z raportu Ministerstwa Sportu i Turystyki pokazują, że 33 proc. uczniów szkół uważa, że lekcje wychowania fizycznego nie są interesujące. To mówi samo za siebie.

Wyznacz w domu kosz lub duże pudło na sprzęt sportowy. Wrzuć do niego frisbee, latawiec, piłki i skakankę. Nie chowaj go w garażu, tylko ustaw w widocznym i łatwo dostępnym miejscu. Pudło lub kosz można zabawnie nazwać, dzięki czemu mniejszemu dziecku będzie się miło kojarzyć. Korzystajcie wspólnie z niego jak najczęściej.

Wyłącz TV! W przypadku dzieci poniżej 2 lat oglądanie telewizji jest w ogóle niewskazane. Starsze dzieci zdaniem pediatrów mogą spędzać przed telewizorem i komputerem nie więcej niż 1–2 godziny dziennie.

Pozwól dziecku wybrać, co chce robić. Staraj się urozmaicać zajęcia i miejsca, w których się bawicie: niech to raz będzie park, boisko, plac zabaw, a innym razem ogród. Również angażowanie dzieci w drobną pomoc wokół domu (jak zbieranie liści, sadzenie roślin i podlewanie) będzie świetnym pretekstem do ruchu.

Wpisz aktywną zabawę w codzienny plan. Wygospodaruj przynajmniej godzinę każdego dnia na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem.

Dobierz odpowiedni rodzaj aktywności do wieku dziecka. Z małym dzieckiem (do 2 lat) można tańczyć przy muzyce, odkrywać zakamarki w ogrodzie lub parku, skakać. Dla malucha świetną aktywnością jest także wspinaczka po schodach (oczywiście pod stałą kontrolą). Ze starszym dzieckiem można bawić się w berka, grać w piłkę, jeździć na nartach czy rolkach. Ważne, aby dziecko poznawało różnorodność otoczenia i możliwości zabaw.

Zaangażuj się! Najskuteczniejszy motor napędowy dla dziecka to aktywny rodzic. Bądź dla niego najlepszym wzorcem.

Im więcej sam wiesz, tym więcej przekażesz dziecku. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z aplikacji mobilnej BeFit. Dowiesz się, jaka aktywność jest najlepsza: gra w kręgle, squash czy może koszykówka? Sprawdzisz też, jak prawidłowo się odżywiać. Wszystko w formie zabawy polegającej na opiekowaniu się owocowymi i warzywnymi bohaterami. Do korzystania z aplikacji warto namówić również starsze dzieci. Bawiąc się, jednocześnie nabędą wiedzę dotyczącą zdrowego stylu życia.

Owocowi bohaterowie pomagają zaszczepiać w dzieciach zdrowe nawyki, źródło: BeFitapp.pl

Tagi: dziecko, befit, be fit

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Sen – paliwo dla dziecka

Agnieszka Radziszowska

Dzieci muszą pić!

Małgorzata Różańska

Najpopularniejsze wpisy

Zegar - czy to już pora?

Agnieszka Radziszowska

Gdy dziecko nie chce jeść

Agnieszka Radziszowska