Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Ruch odmładza mózg

Ruch odmładza mózg
Ilustracja: shutterstock

Dlaczego niektórzy z nas długo zachowują jasność umysłu, a inni wraz z wiekiem narzekają na problemy z pamięcią? Powodem może być to, na ile jesteśmy aktywni fizycznie. Bo okazuje się, że sport doskonale konserwuje nasz mózg.

Kierujemy się często takim oto tokiem rozumowania: jeśli chcemy zrobić coś dla zdrowia fizycznego – zaczynamy przede wszystkim więcej się ruszać, zaś jeśli chcemy zrobić coś dla intelektu - czytamy książkę, wybieramy się na sztukę teatralną lub ciekawy wykład. Okazuje się jednak, że być może nic nie zadziała na mózg lepiej, niż właśnie codzienna dawka ruchu. Kolejne badania potwierdzają, że aktywność fizyczna (niezależnie od wieku!) pozytywnie wpływa na naszą pamięć, inteligencję, inaczej mówiąc: pracę neuronów. Dzięki temu możemy zapobiec wielu problemom, które naturalnie pojawiają się wraz z wiekiem.

Daleko szukać nie trzeba. Miesiąc temu w piśmie PLoS One ukazało się badanie pod kierunkiem dr Agnieszki Burzyńskiej z University of Illinois. Udział wzięło w nim stu zdrowych mężczyzn w wieku 60-80 lat, reprezentujących różny poziom aktywności fizycznej (do pomiaru użyto krokomierza). Naukowcy sprawdzali, jaki jest poziom tlenu dostarczany do mózgów uczestników w zależności od ich kondycji fizycznej. Zauważono znacznie bardziej pozytywne efekty u tych, którzy ruszali się więcej. Za pomocą badania rezonansem magnetycznym odkryto też u tych mężczyzn szybszą wymianę informacji miedzy neuronami, co według autorów oznacza lepszą pamięć i szybsze myślenie.

Część z nas pewnie zastanawia się, jak często i jak intesywnie trzeba ćwiczyć. Już godzina umiarkowanej aktywności dziennie to skuteczniejsza praca mózgu - uważają naukowcy. Dlatego zalecają nawet drobne zmiany w codziennej rutynie, na przykład: ruszać się choć parę minut co godzinę, samochód częściej zastępować pieszą wycieczką, zamiast windy wybierać schody i, jeśli mamy taką możliwość, oddawać się pracom w ogrodzie. W ten sposób zapewnimy swojemu mózgowi pożądaną ilość tlenu.

Warto też pamiętać o innych nawykach, które "odmładzają" nasze neurony. Są to nie tylko odpowiednio długi sen, zrezygnowanie z papierosów, ograniczenie alkoholu i stresu, ale też rozmowa z lekarzem, jeśli niepokoją nas problemy z pamięcią. Bo czasem pogorszenie myślenia czy koncentracji może być skutkiem działania lekarstw lub - o czym niewiele osób wie - nieleczonego nadciśnienia. Dlatego zachowajmy czujność i nie pozwólmy, by upływający czas zbyt łatwo przejął kontrolę nad naszymi umysłami.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Mózg chce pić!

Andrzej Hołdys

Najpopularniejsze wpisy