Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Rusz się

Rusz się
Rusz się/ fot. Katarzyna Milewska
Dla człowieka potrzebą zupełnie naturalną - podobnie jak jedzenie, picie czy sen - jest ruch. Wprawdzie możecie bez niego żyć, ale czy będzie to życie, o jakim marzycie?

Mięśnie zbudowane są z wielu złączonych ze sobą komórek. W pojedynkę nie mają one większego znaczenia, ale w grupie stanowią poważną siłę. Kurczą się w momencie wykonywania ruchu i rozkurczają w momencie jego zakończenia. Każdy z mięśni jest w stanie zmieniać swoją długość o określoną wartość. W przypadku skurczu jest to 25% długości spoczynkowej, a w przypadku rozciągania – wydłużenie o 75%. Większość z was wykorzystuje tylko od 30 do 40 procent kurczliwości i elastyczności mięśni, ponieważ tyle średnio wymagają codzienne zajęcia. Dla naszego organizmu to zdecydowanie za mało. By mieć się dobrze – potrzebuje ruchu. Ludzkie ciało odznacza się naturalną siłą i równie naturalnym zakresem ruchu mięśni. Jeśli zależy wam na prawidłowej postawie i wysokim poziomie energii, a także chcecie ustrzec się bólu, powinniście zachować minimum 50-70 procent zakresu podatności mięśni. W fazie skurczu i rozkurczu ich komórki powinny swobodnie się przemieszczać. Jeśli pozostają nieruchome, ogranicza to ruchomość całego mięśnia. A jak dobrze wiecie, brak ruchu nieuchronnie prowadzi do atrofii i obumierania komórek mięśniowych. Im jest ich mniej, tym bardziej stajemy się niedołężni, tym metabolizm jest wolniejszy i tym szybciej się starzejemy.

Jeśli więc chcecie spowolnić lub nawet cofnąć ten przykry proces, zadbajcie o to, by mięśnie pozostały silne, ale także elastyczne. Wykonujcie więc zarówno ćwiczenia wzmacniające jak i rozciągające. Nasze ciało potrzebuje swobody ruchu. Połączenie w równych proporcjach ćwiczeń dynamicznych, siłowych i rozciągających to niezbędny warunek uzyskania i zachowania szerokiego zakresu ruchu. To doskonały przepis na to, by czuć się komfortowo we własnym ciele.

Ludzie ćwiczą, bo kojarzą tę czynność ze sposobem na odchudzanie. To dość zabawne, że mało kto myśli o tym, że to właśnie naturalna potrzeba ruchu sprawia, że jesteśmy zdrowi, mniej podatni na większość istejących chorób, mamy więcej energii i radości w sobie. Wyrażę się jaśniej – każdy, naprawdę każdy powinien być aktywny. Powinna to być jedna z waszych podstawowych życiowych czynności i wchodzić w nawyk podobnie jak jedzenie.



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

O co chodzi z tym jo-jo?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał