Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Z czym do dzieci

Sen – paliwo dla dziecka

Sen – paliwo dla dziecka
Sen odpowiada za to, co dziecko myśli, czuje i jak funkcjonuje w otoczeniu. Zdjęcie: shutterstock

Dzieci, które śpią dłużej, potrzebują mniej kalorii, więc mają mniejszą skłonność do otyłości – pokazują badania opublikowane w piśmie „Pediatrics”. Sen odpowiada za to, co dziecko myśli, czuje i jak funkcjonuje w otoczeniu. Szczególnie dla rozwijającego się organizmu to podstawa!

Sen – im go mniej, tym gorzej

Choć to, że niedobór snu może prowadzić do wielu chorób, brzmi już jak truizm, warto wciąż tę prawdę powtarzać. Naukowcy dowodzą, że ma związek z otyłością, depresją, cukrzycą, a także chorobami serca. W ostatnim numerze „Pediatrics”opublikowano badanie przeprowadzone przez Center for Obesity Research and Education (CORE) w Filadelfii, w którym udział wzięło 37 dzieci w wieku 8–11 lat. Doświadczenie trwało trzy tygodnie. W pierwszym tygodniu wszystkie dzieci spały tak jak zwykle. Następnie wymieszano uczestników: część z nich spała przez drugi tydzień dłużej, a trzeci krócej; druga grupa odwrotnie. Po zakończonym teście okazało się, że gdy dzieci spały dłużej, zjadały średnio 134 kalorii dziennie mniej, ważyły ćwierć kilograma mniej i miały niższy poziom leptyny – hormonu, który odpowiada za poczucie głodu. Zaburzenie produkcji tego hormonu często prowadzi do otyłości.

Wyniki badania pokazują, jak bardzo sen na dłuższą metę może wpływać na wagę dziecka i jego zdrowie. Jeśli dziecko ma problemy ze snem, to może odbić się to również na jego wynikach w szkole. Zbyt krótki wypoczynek skutkuje rozdrażnieniem, problemami z koncentracją i pamięcią.

Jak poprawić sen dziecka?

Nie wszystkie dzieci dobrze sypiają. Może to wynikać z niestosowania się do kilku podstawowych zasad:

Rutyna. Jeśli chodzi o sen, rutyna jest bardzo korzystna – daje maluchowi poczucie bezpieczeństwa. Najlepiej, aby wieczorna kąpiel, czytanie bajki i kładzenie się spać stały się codziennym rytuałem. Zdaniem pediatrów nie ma ściśle określonych godzin snu dzieci. Każde dziecko rozwija indywidualnie swoje zapotrzebowanie na sen. Niektóre maluchy kładą się spać o 19 i śpią do 8 rano, inne zasypiają o 21, a pobudkę robią już o godzinie 6. To zupełnie normalne.

Siła drzemki. Drzemka poprawia pamięć oraz ułatwia przyswajanie wiedzy u dzieci w wieku przedszkolnym – przeczytamy w „Proceedings of the National Academy of Science”.Opublikowane badanie pokazało, że dzieci, które nie miały przerwy na sen w ciągu dnia, miały gorsze wyniki w teście na zapamiętywanie, nawet po dobrze przespanej nocy.

Wieczorny chillout. To sprawa oczywista: im mniej hałasów, telewizora, komputera, tym spokojniejszy sen dziecka. American Academy of Pediatrics zaleca, aby komputer i telewizor wyłączyć godzinę przed porą spania. Badania pokazują, że dzieci, które mają w swoich pokojach telewizor, śpią krócej.

Minimalizuj stres. Tak naprawdę na jakość snu dziecka pracujemy cały dzień.Oszczędzając mu stresujących sytuacji, zapewniamy maluchowi poczucie bezpieczeństwa – co jest niezwykle ważne nie tylko dla snu, ale także dla rozwoju psychicznego.

Po więcej wskazówek możecie sięgnąć do aplikacji mobilnej BeFit. Dowiecie się z niej, jak ważny jest sen, ale również jaką aktywność wybrać oraz jak prawidłowo się odżywiać. Wszystko w formie zabawy polegającej na opiekowaniu się owocowymi i warzywnymi bohaterami. BeFit to zdrowa i pożyteczna zabawa!

Dzięki aplikacji BeFit poprzez zabawę dzieci poznają zdrowe nawyki

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Jak dobrze... spać

Julia Krupińska

Dzieci muszą pić!

Małgorzata Różańska

Najpopularniejsze wpisy

Zegar - czy to już pora?

Agnieszka Radziszowska

Gdy dziecko nie chce jeść

Agnieszka Radziszowska