Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!
Zdjęcie: shutterstock

Wiadomo, że siedzenie godzinami  w pracy nie jest dobre dla zdrowia, ale… można zmniejszyć szkodliwe skutki bezruchu, wcale nie zmieniając pracy. Wystarczy jeden prosty nawyk.

Tak. Będę się powtarzać. Do skutku! Siedzący tryb życia jest jedną z najgorszych rzeczy, którą sami sobie wyrządzamy. No jasne, łatwo mówić, ale co zrobić, jeśli mamy taką pracę i nie możemy jej zmienić. I na to, jak się okazuje, jest sposób. Naukowcy radzą: gdy siedzisz - staraj się ruszać, wiercić, zmieniaj pozycję nóg. Po prostu siedź aktywnie, a nie jak wmurowany w fotel.

Janet Cade z Uniwersytetu w Leeds z kolegami przeanalizowała dane 12 tys. kobiet i dowiodła, że osoby, które siedzą w sposób „ożywiony”(często się wiercą, przebierają nogami) przez 5-6 godzin dziennie, mają o 33 proc. niższe ryzyko zgonu niż siedzący w bezruchu mniej niż 5 godzin dziennie. „Jeśli musisz siedzieć przez dłuższy czas, nawet najmniejsze ruchy, jak chociażby wiercenie się na krześle, mogą być korzystne” – uważa Cade. Może to zabrzmi komicznie, ale nawet ruszanie palcami nóg jest lepsze dla naszego zdrowia niż sztywne tkwienie przy biurku, piszą badacze.

Mechanizm jest prosty. Nawet najmniejsze dawki ruchu wpływają na lepszy przepływ krwi w naczyniach. Dzięki temu chronią przed powstawaniem tzw. blaszki miażdżycowej i zakrzepów, które często mają związek z długotrwałym bezruchem. Ponadto organizm lepiej radzi sobie z ciśnieniem krwi, a także cholesterolem. Nawet samo przebieranie długopisem między palcami jest skuteczniejsze w usuwaniu toksyn z organizmu niż całkowity brak ruchu. Do tego dochodzi jeszcze działanie prewencyjne w cukrzycy, bo ruch obniża poziom glukozy we krwi. Same zalety.

Wiele wskazuje na to, że ta informacja dotyczy również ciebie. Bo według danych Światowej Organizacji Zdrowia nawet 85 proc. ludzi na świecie prowadzi dziś siedzący tryb życia, co aż dwukrotnie zwiększa szanse na zachorowanie na serce, raka i cukrzycę...

No to teraz ci, którzy ciągle się wiercą, powinni sobie podziękować. Ba! Jak widać, trzeba brać z nich przykład.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Ruch odmładza mózg

Julia Krupińska

Najpopularniejsze wpisy