Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Siłownia - zalety niewielu powtórzeń

Siłownia - zalety niewielu powtórzeń
Siłownia/ fot. Katarzyna Milewska
Miłośnicy siłowni lubią przekonywać, że aby budować siłę, należy robić dobry trening wysokopowtórzeniowy. Czy na pewno? A gdyby tak zabrać się czasem na większe ciężary i mniejszą ilość powtórzeń?

Czemu czasem warto zmienić podejście? Bo istnieje ku temu kilka sensownych powodów. Po pierwsze muszę zwrócić uwagę na jedną bardzo ważną kwestię - angażowanie mięśni stabilizacyjnych oraz całego korpusu do pracy przy ciężarach. W długich seriach niestety mięśnie stabilizujące stają się przedwcześnie zmęczone. Prosty przykład? Przysiad. Niby pracują nogi, ale przecież plecy i brzuch także wykonują pracę na pełen etat, aby ustabilizować tę pozycję. Kiedy dodamy do tego cieżką sztangę - pracują jeszcze mocniej. 

Znacie ten obrazek z siłowni? Koleś z ciężką sztangą, powtórzenie numer X, żyły na czole, krucho z oddechem i taka pozycja ciała, że macie ochotę podejść do niego i go ratować, żeby nie złamał kręgosłupa. Niestety, nie jest to rzadki widok.

Prawda jest taka, że do większości poważnych kontuzji dochodzi w stanie zmęczenia i z powodu wyjścia z nieprawidłowej pozycji. Paweł Tsatsouline w książce "Siła dla ludu" pisze, że zawodnicy trójboju mają swoje powiedzenie: "pięć to najwięcej powtórzeń, jakie Bóg przewidział dla trójboistów". Czemu? Bo przy dużych ciężarach margines błędu naprawdę mocno się zawęża. A przecież nie ćwiczymy po to, żeby zdrowie tracić! Chcecie budować siłę? Ok - weźcie na sztangę więcej, ale nie róbcie z dużym obciążeniem 15 powtórzeń. Zróbcie przykazanych przez Boga trójboistów 5. Cieszcie się zdrowiem, ćwiczcie bezpiecznie i bądźcie coraz lepsi w tym, co robicie, jednoczesnie wykonując każde ćwiczenie perfekcyjnie pod względem technicznym.

Trening z dużymi ciężarami? Tak! Jeśli nie przedobrzycie - taki trening was doładuje. Jeśli jednak czujecie, że obciążenie na sztandze wbija was z ziemię - nie przeginajcie. Uwierzcie mi lub nie, ale prawda jest taka, że nie trzeba ćwiczyć do upadłego, by ćwiczyć skutecznie i efektywnie. 




Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Dziewczyno, nie bój się siłowni!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał