Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Skocz po więcej

W dzieciństwie podskoki kojarzyły nam się przede wszystkim z dobrą zabawą. W dorosłym życiu często o nich zapominamy. A szkoda. Czemu warto skakać i dlaczego należy robić to technicznie? Oto kilka podpowiedzi.

Skakanie jest ruchem zupełnie naturalnym i - wydawałoby się - dość  łatwym. Mam jednak wrażenie, że mało kto robi to dobrze. A tu przecież też obowiązują pewne zasady. Podobnie jak w przypadku przysiadu - uważacie na to, aby kolana nie schodziły się do środka, bo grozi to np. zerwaniem więzadła krzyżowego przedniego - ACL. Warto pamiętać, że nieprawidłowa technika skoków także może doprowadzić do kontuzji.

Jeśli biegacie – nauka podskoków także będzie dla was na wagę złota i bezpośrednio wpłynie na lepszą technikę biegu.

Pamiętam, że na egzaminie uczelnianym  z lekkoatletyki dostałem pytanie: jak nauczać biegania? Odpowiedź brzmiała: poprzez skipy oraz wieloskoki. Przyznaję się, że wtedy jeszcze nie do końca rozumiałem, dlaczego (mimo że znałem odpowiedź i zaliczyłem egzamin). Z czasem jednak, w miarę poznawania lepiej biomechaniki i funkcjonowania aparatu ruchu, wszystko stało się proste i oczywiste. Dla mnie, ale podejrzewam, że nie dla was. Skipy i wieloskoki to nic innego jak dynamiczne serie podskoków z ułożeniem ciała w odpowiedniej pozycji. To umiejętność lądowania i wybijania się w taki sposób, aby jak najmniej obciążać mięśnie i stawy.

Najczęstsze błędy podczas podskoków:

  • Stopy skierowane palcami do środka lub zbytnio wykręcone na zewnątrz,  w efekcie czego dokładacie dodatkowe obciążenie dla kolan;
  • Podczas lądowania schodzenie się kolan do środka lub lądowanie na wewnętrzną krawędź stopy;
  • Brak stabilizacji w odcinku lędźwiowym i rozluźnienie mięśni brzucha - złe ustawienie miednicy. Efektem są dolegliwości bólowe w odcinku lędźwiowym lub problemy ze stawem kolanowym;
  • Lądowanie na pełną stopę - brak amortyzacji.


Jeżeli biegacie, to pewnie domyślacie się, że te same uwagi dotyczą złej techniki biegu. Jaki z tego wniosek? Trenujcie technikę podskoków i lądowań, a będziecie biegać efektywniej i bezpieczniej.

Do uzupełnienia treningu wykorzystajcie skakankę, która najlepiej uczy lądowania na śródstopiu podczas biegu, a dodatkowo wzmacnia stopy i kostki. Jednak, aby równomiernie rozwijać swoje ciało, oprócz skakania obunóż, spróbujcie podskoków na jednej nodze, wtedy oszacujecie, czy sprawność obu kostek jest na tym samym poziomie.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Jump! Skakanka na kardio

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Trening survivalowy dla biegaczy

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał