Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Słodycze powodują próchnicę?

Słodycze powodują próchnicę?
Czy to prawda, że słodycze powodują próchnicę? Zdjęcie: shutterstock

Mamy gdzieś głęboko w naszej świadomości zakodowane, chyba jeszcze z dzieciństwa, że słodycze powodują próchnicę. Czy to prawda? I tak, i nie. Ubytki w zębach nie powstają w wyniku działania cukru - to fakt. Co zatem je powoduje? 

Cukier występuje powszechnie w naszym pożywieniu i wiadomo, że potrzebujemy go do wyprodukowania energii. Nie przyczynia się bezpośrednio do powstania ubytków w zębach. Próchnica to infekcja bakteryjna. Jest jednak mały haczyk: to właśnie cukier jest podstawową pożywką bakterii zamieszkujących wnętrze ust. Mikroorganizmy w płytce nazębnej (czyli w osadzie nazębnym) produkują kwas, który niszczy szkliwo - barierę ochronną zębów. Im więcej zjadamy słodyczy lub innych produktów zawierających cukier (a pamiętajmy, że wiele nawet niesłodkich w smaku produktów zawiera cukier (lista niżej)), tym bardziej dokarmiamy złe mikroby mieszkające w naszych ustach. Sprzyjamy ich rozmnażaniu się i w rezultacie zwiększamy prawdopodobieństwo rozwoju choroby. Czyli... Tak, cukier ma wpływ na rozwój próchnicy, ale to nie cukier powoduje powstanie ubytków.

Najbardziej szkodliwe są: sacharoza, fruktoza i glukoza, skrobia natomiast nie ma w tym zakresie tak dużego znaczenia. Co ciekawe, demineralizację szkliwa powoduje rozkładanie przez bakterie kwasu mlekowego - jest on wytwarzany przez drobnoustroje, ale również powstaje wskutek fermentacji laktozy (cukier zawarty w mleku) oraz fruktozy (cukru owocowego). Zakwaszone środowisko w ustach sprzyja powstawaniu ubytków.

Co ważne, produkty, które naturalnie zawierają cukier (np. owoce, warzywa) szkodzą w mniejszym stopniu. Przede wszystkim należy uważać na rafinowane cukry dodawane do jedzenia.

Najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić, to po porostu myć zęby 2 razy dziennie i używać raz dziennie nici dentystycznej. Po jedzeniu przepłukujmy usta wodą. W ten sposób skutecznie usuwamy szkodliwe bakterie i chronimy zęby przed próchnicą. Choć trzeba dodać, że dużą rolę odgrywają także indywidualne predyspozycje, dlatego czasem dobra profilaktyka niestety może nie wystarczyć.

I jeszcze obiecana lista produktów, które mają sporo cukru, choć wcale nie muszą być słodkie:

Ketchup – albo raczej dżem z pomidorów…bo  1 łyżka ketchupu zawiera 1 łyżeczkę cukru. To fakt potwierdzony przez Światową Organizację Zdrowia. Lepiej samemu zrobić ketchup!

Suszona żurawina – Żurawina w smaku jest dość cierpka, dlatego producenci nie żałują cukru w jej suszonej wersji. Pół szklanki suszonych owoców może zawierać nawet 30 gram cukru!

Chleb – niektórzy producenci zaopatrują go w spory zapas słodyczy, 1 kromka może zawierać niemal łyżeczkę tego dodatku. Dotyczy to również ciemnego pieczywa. Chyba że upieczemi sami na domowym zakwasie.

Surówka Coleslaw – zdrowa, bo to same warzywa? Nieprawda. Porcja obiadowa tej surówki może zawierać kilka łyżeczek cukru. Czyli deser mamy już z głowy…

Jogurty – są słodkie, ale to bynajmniej nie jest słodycz pochodząca z owoców czy innych naturalnych źródeł. Cukru w jogurtach jest co nie miara, mogą mieć go nawet kilka łyżeczek w składzie. Tu czytajcie więcej o cukrze w jogurtach.

Ach, i jeszcze jedno… Nieleczona próchnica to nie tylko choroba uzębienia. Może prowadzić do innych problemów, np. chorób serca. Choć nieprzyjemny zapach z ust powinien być dla każdego wystarczającym argumentem, by lepiej dbać o zęby!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Jak dobrze… myć zęby

Joanna Zdzieborska-Żuber

Próchnica

Indeks chorób

Najpopularniejsze wpisy