Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Słów kilka o białku

Słów kilka o białku
Czy od białka można przytyć? | fot. Katarzyna Milewska
Niektóre mity mówią o tym, że od białka można przytyć. Co gorsze - wśród kobiet pokutuje przekonanie, że rozrosną im się od tego mięśnie. Jak naprawdę jest z tym białkiem?

Zastanawia was, jaka jest podstawowa funkcja białka w naszym organizmie? Na pewno nie jest to zwiększenie siły czy energii. Dosłownie mówiąc, jest to główny materiał budulcowy w organizmie. Białko jest niezbędne przy powstawaniu nowych tkanek i ma istotny wpłych na rozwój i regenerację. Jednak czy od niego można przytyć?

Białko (jaja, mięsa, orzechy, nabiał, wybrane rośliny), a konkretnie niektóre jego aminowe części (podstawowy element białka) po spożyciu są wydalane. Reszta stanowił źródło energii nie odkładającej się pod postacią tłuszczu, ale pod postacią glikogenu. Właśnie ta część zamienia się w "ciepło". Następuje termogeneza, rośnie tempo metabolizmu, a temperatura ciała nieco się podnosi. To właśnie wtedy spalacie więcej kalorii.

Dla porównania, gdy zjecie 100 g tłuszczu, tylko 3 kcal zostaną spalone - dając ciepło. Gdy spożyjecie 100 kcal węglowodanów - 12-15 kcal zamieni się w ciepło. Z kolei w przypadku białka aż 20 kcal zostanie zamienionych w ciepło (Swaminathan i in., 1985). Dodatkowo, wielu uczonych uważa, że ze wszystkich składników pokarmowych to właśnie białko najszybciej hamuje uczucie głodu, nie pozwalając wam się przejadać.

Białko u sportowca

Kiedy glikogen mięśniowy jest na wyczerpaniu, co może zdarzyć się po 60-90 minutach mocnego treningu, niektóre aminokwasy przekształcają się w glukozę (dokładniej leucyna w alaninę, a ta w glukozę) i wraz z krwią są transportowane do pracujących mięśni  W takiej sytuacji białka mogą pomóc w wytworzeniu nawet 15% energii.

Krótkie podsumowanie. Od białek nie przytyjecie, a wręcz odwrotnie. Są bardzo potrzebne w programach utraty wagi. Ważna uwaga jest jednak taka, że żadna dieta nie może opierać się na samym białku. Nie zapomnijcie, że każda (absolutnie każda) dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Powinna zawierać dodatkowo: węglowodany, tłuszcze i mikroelementy.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Nie bój się węglowodanów

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał