Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Sól - od niej zestarzejesz się szybciej

Sól - od niej zestarzejesz się szybciej
Sól powoduje szybsze starzenie się komórek. Zdjęcie: shutterstock

Od słodyczy wolę słone przekąski. Niestety to może, sprawić, że niedługo ludzie zaczną dawać mi więcej lat, niż mam w rzeczywistości. Sól powoduje szybsze starzenie się komórek. W jaki sposób? Właśnie zbadali to naukowcy.

Niedawno Światowa Organizacja Zdrowia apelowała, aby ograniczyć o połowę spożycie cukru (do maks. 5 łyżeczek dziennie). Jak wiadomo, równie ważne jest pilnowanie ilości soli, którą sobie serwujemy. Jej nadmiar sprzyja rozwojowi nadciśnienia, niewydolności serca, osteoporozy (wypłukuje wapń), niewydolności nerek (powoduje zatrzymanie płynów w organizmie), może także wywołać bóle głowy.

Najnowsze badania pokazały, że sól wpływa na skrócenie telomerów – fragmentów chromosomów, które odpowiadają za ochronę komórek naszego organizmu przed uszkodzeniem. Im krótsze telomery, tym komórki szybciej ulegają starzeniu. Eksperci z Georgia Regents University wykonali badanie genetyczne w grupie 766 nastolatków z nadwagą lub otyłością, którzy zjadali w ciągu dnia sporo słonych produktów. Rezultat był taki, że fragmenty ich chromosomów były krótsze niż osób spożywających mniej soli. Mniejsze spożycie to ok. 5 g (1 łyżeczka) dziennie, zaś nadmiar - 10 g lub więcej. Jak się okazało, te same procesy genetyczne związane są z chorobami charakterystycznymi dla późnego wieku, jak: demencja, nowotwory, cukrzyca typu 2. WHO zaleca, by jeść maksymalnie 1 łyżeczkę soli dziennie.

Sól można znaleźć wszędzie, nawet w słodyczach! Dodaje się ją do batonów i lodów. Polacy zjadają bardzo dużo soli, więcej niż Amerykanie! Nic zatem dziwnego, że tak wielu z nas ma nadciśnienie (ponad 8 mln Polaków). Problemem jest nie tyle to, że dosalamy potrawy, a to, że potrawy dosalają producenci żywności (na potęgę!). Bardzo dużo znajduje się jej w gotowych produktach (pod postacią sodu lub glutaminianu sodu). W popularnych kostkach rosołowych czy mieszankach przypraw do potraw ponad połowę stanowi ten właśnie dodatek.

Jeśli już wybieramy sól, to warto wiedzieć, że zdrowsza jest sól morska – zawiera ok. 35 proc. sodu. Ta, którą zwykle wsypujemy do solniczek, zawiera 40 proc. sodu. Sól morska dodatkowo zawiera: magnez, wapń, potas i inne cenne dla naszego organizmu minerały. Ostatnio sporą popularnością cieszy się również sól himalajska.

Mimo wszystko smak wielu potraw bez soli jest dla większości z nas nie do zaakceptowania. Wyobrażacie sobie rosół czy kotlety mielone bez soli? Jak w takich przypadkach z niej zrezygnować lub chociaż ograniczyć? Najlepiej zastąpić sól innymi przyprawami lub ziołami, jak: czosnek, bazylia, tymianek, oregano, koperek, natka pietruszki, chilli. Smak popularnego ciemnego sosu dodawanego do rosołu to nic innego jak zamiennik bardzo zdrowego lubczyku, tyle że w buteleczce znajdziemy sam glutaminian sodu rozpuszczony w wodzie...

To jak, wypowiadacie z nami wojnę soli?


Tagi: sól, sód

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Sód

Indeks wartości odżywczych

Najpopularniejsze wpisy