Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Sportowiec wegetarianin

Sportowiec wegetarianin
Sportowiec, wegetarianin, fot. Shutterstock
Wiele osób sądzi, że bez dostarczania organizmowi mięsa nie da się intensywnie trenować, a sportowcy wegetarianie są słabsi i gorzej umięśnieni. Nieprawda. Produkty bezmięsne są w stanie zaspokoić zapotrzebowania osób trenujących nawet wyczynowo.

W 1997 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne i Dietetycy z Kanady wydali oświadczenie, w którym oznajmili, że produkty wegetariańskie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania osób trenujących wyczynowo. Zrobili to oczywiście po całym szeregu badań. Mimo tego, wciąż panuje przekonanie, że bez mięsa się nie da. No cóż... My sami jesteśmy mięsożerni i jeśli mam być szczery, jakoś nie wyobrażamy sobie, aby mogło się to zmienić. Jednak w moim kilkuletnim doświadczeniu w pracy z klientami wciąż trafiają się osoby niejedzące mięsa. Czy mają przez to przestać uprawiać sport? Ależ skąd! Po prostu dbać o zbilansowane posiłki w trochę inny sposób. 

Po pierwsze: zadbaj o białko

Będąc na diecie wegetariańskiej, powinno się dostarczać białka z takich produktów jak: warzywa strączkowe, nabiał, jajka, nasiona, orzechy, zboża oraz produkty sojowe.

Jednak pojedyncze produkty nie zawierają w sobie wszystkich potrzebnych aminokwasów, dlatego powinno się łączyć produkty zbożowe z warzywami strączkowymi, co daje wysokiej jakości białko, np.

- Fasola i gorące warzywa z ryżem lub makaronem
- Kanapki z masłem orzechowym
- Burgery torfu w bułce

Osoby aktywne fizycznie, które zrezygnowały z mięsa i cały czas zwiększają swoją intensywność treningową, powinny pamiętać o zwiększeniu liczby spożywanych kalorii i o uzupełnianiu białek. Dla pewności powinieneś przyjmować więcej źródeł węglowodanów pod postacią suszonych owoców, soków owocowych, produktów pełnoziarnistych. Jeżeli nie będziesz tego kontrolował, okaże się, że będzie cię męczyć gorsze samopoczucie, znużenie, stracisz na wadze, będziesz zmęczony, a twoja regeneracja będzie trwała dłużej. 

Uzupełniaj dobre tłuszcze

Jeżeli jesteś wegetarianinem i nie jadasz ryb, musisz zwiększyć podaż kwasów tłuszczowych Omega-3 i wybierać produkty bogate w kwas alfa-linolenowy ( ALA) – sięgaj po nasiona dyni, olej lniany. Staraj się spożywać ten kwas w ilości ok 4 g. dziennie.

W 2005 r. Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyczne ( BDA) oznajmiło, że „ zbilansowana dieta” wegetariańska może dostarczyć wszystkich substancji odżywczych potrzebnych organizmowi w każdym wieku” ( BDA,2005). Odżywianie się osób, które stosują urozmaiconą, racjonalną dietę wegetariańską ,jest równie wartościowe jak to zalecane w postaci diety niskotłuszczowej, a bogatej w błonnik. Badania medyczne wykazały, że wegetarianie rzadziej zapadają na niektóre choroby, np. nowotwory, choroby serca, cukrzycę dietozależną, otyłość i wysokie ciśnienie krwi (Appleby i in.,1999.)

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
dorotam1986 zapytał(a) 29 grudnia 2013
Pytanie dotyczy artykułu Sportowiec wegetarianin
A co polecacie osobom będącym weganami?
karina.kowalczyk.752 odpowiedział(a) 9 stycznia 2014
Tak to zdecydowanie inny temat.
E odpowiedział(a) 6 marca 2016
Dużo strączków i orzechów
anna.sul.980 odpowiedział(a) 3 stycznia 2014
to chyba temat na oddzielny artykuł

Polecane wpisy

Alkohol w życiu sportowca

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Co jeść przed treningiem?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał