Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Slow Motion

Stresujesz się? Oddychaj!

Stresujesz się? Oddychaj!
Ilustracja: Martyna Wójcik-Śmierska | www.facebook.com/martynawojciksmierska

Oddech to most, który łączy ciało z umysłem. Potężne narzędzie transformacji stresów i napięć, jednocześnie jedyna autonomiczna czynność organizmu, na którą masz wpływ. Świadomie oddychając, możesz diametralnie odmienić stan umysłu i emocji.

Jeśli wątpisz w to, że istnieje bezpośredni związek między tym, jak oddychasz, a tym, jak się czujesz, przy najbliższej okazji, gdy dopadnie cię stres, złość, irytacja czy niepokój, zwróć uwagę, jaki jest wtedy twój oddech. Płytki i szybki, prawda? Z kolei gdy odczuwasz spokój, naturalnie się wydłuża. To naturalna reakcja fizjologiczna organizmu i jednocześnie bardzo dobra wiadomość: pracując z oddechem, możesz zasadniczo odmienić swoje samopoczucie. Wystarczą 2 minuty spokojnego, głębokiego oddechu przeponowego, żeby rozpuścić wewnętrzne napięcia, w porę opanować zbliżający się wybuch czy zażegnać niepotrzebną sprzeczkę. To bardzo prosta technika, choć trzeba poświęcić trochę czasu na jej wytrenowanie. Tak jak do wojny przygotowujemy się w czasach pokoju, tak i oddech przeponowy warto poćwiczyć w ciszy i spokoju, żeby stał się automatycznym nawykiem i tajną bronią w trudnych momentach i niespokojnych chwilach. Możesz trenować, pracując przy komputerze, oglądając telewizję, prowadząc samochód czy jadąc metrem albo pociągiem. Każda okazja jest dobra.

Oddech przeponowy

Usiądź na brzegu krzesła lub w siadzie skrzyżnym. Wyprostuj kręgosłup, zrelaksuj ramiona, zamknij lub przymknij oczy, dłonie ułóż na kolanach, palec wskazujący i kciuk stykają się. Zacznij oddychać przeponą: przy wdechu napełnij brzuch powietrzem jak balon, przy wydechu wypuść je. Możesz położyć dłoń na brzuch, żeby zaobserwować, jak brzuch faluje: unosi się i opada. Zwróć uwagę na uczucie rozszerzania przy każdym wdechu i delikatnego zaciskania w okolicy pępka przy każdym wydechu. Zrób przynajmniej 10 takich oddechów. Pozwól, aby twój umysł odpoczywał, ukołysany naturalnym rytmem tego ćwiczenia. Zdziwisz się jak dobrze się poczujesz nawet po takiej krótkiej sesji oddechowej. Jeśli chcesz uzyskać głęboko relaksujący efekt terapeutyczny, a nie tylko chwilowe ukojenie, poświeć na ten oddech 15-20 minut (wtedy możesz wykonać tę technikę, również leżąc na plecach). Tyle czasu potrzeba, aby układ nerwowy zaczął funkcjonować w trybie parasympatycznym odpowiadającym za procesy uzdrawiające i regeneracyjne organizmu

Gdy już opanujesz oddech przeponowy, możesz wypróbować nieco bardziej zaawansowaną technikę oddychania, w której będziesz świadomie zatrzymywać, oddech między wdechem i wydechem, a następnie wydłużać fazę wydechu.

Oddech przeponowy zaawansowany

Usiądź na brzegu krzesła lub w siadzie skrzyżnym. Wyprostuj kręgosłup, zrelaksuj ramiona, zamknij lub przymknij oczy, dłonie ułóż na kolanach, palec wskazujący i kciuk stykają się.
1. Zrób wdech przeponowy, licząc do 4 i wydech także w tempie na 4. Powtórz 4 razy.
2. Przy kolejnym wdechu na 4 zatrzymaj powietrze, policz do 2, zrób wydech na 4, zatrzymaj powietrze, licząc do 2. Powtórz 4 razy.
3. Przy kolejnym wdechu na 4, zatrzymaj powietrze, policz do 2, zrób wydech na 6, zatrzymaj powietrze na 2. Powtórz 4 razy.
4. Wróć do naturalnego oddechu.

Ta niesamowicie relaksująca technika natychmiast sprowadzi cię do chwili obecnej, przynosząc poczucie mocy i dobrego kontaktu ze sobą. Rozproszony niespokojny umysł rozjaśni się, wróci uwaga i koncentracja. Odczujesz spokój i rozluźnienie w całym ciele.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy