Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Suplementy - brać czy nie brać?

Suplementy - brać czy nie brać?
Suplementy - brać czy nie? Iustracja: shutterstock
Suplementy to temat, który wśród sportowców (i nie tylko) budzi wciąż wiele zamieszania i nie mniej kontrowersji. Brać je czy nie? A jeśli tak to kiedy?

Czasami po dłuższych okresach treningowych zaczyna brakować energii. Nasza biologiczna "maszyna” zwalnia, a jedno z „kół zębatych” organizmu spowalnia pozostałe. Tracimy przez to motywację, łapiemy kontuzję, a organizm jest osłabiony. W konsekwencji oddalamy się od zamierzonego celu (nie oszukujmy się - każdy jakiś ma). Może to oznaczać, że poprzez aktywny tryb życia, codzienną pracę czy stres organizm traci potrzebne do prawidłowego funkcjonowania mikro- i makroskładniki odżywcze.

Najczęściej dotyczy to osób, które rzucają się w wir aktywności fizycznej, trenują wiele godzin w tygodniu, ale jedzą dokładnie to, co wcześniej (zanim zaczęły tyle ćwiczyć). Nie wzbogacają swojej diety o dodatkowe (tak ważne przy intensywnym wysiłku fizycznym) składniki odżywcze. 

Co wtedy robić?

- Po pierwsze spożywać zbilansowane, systematyczne, pełnowartościowe posiłki. Takie, które będą spełniały wymogi energetyczne naszego trybu życia.

- Opcją dodatkową (nigdy nie zastępującą punktu 1.) jest suplementacja, czyli uzupełnienie diety. Suplementy występują pod postacią tabletek, proszku lub napojów. I nie mówimy tu oczywiście o substancjach szkodliwych i zabronionych na naszym rynku.

Zalety suplementów żywieniowych:

- ułatwiają pozbycie się złych nawyków żywieniowych (np. brak posiłku w ciągu dnia może czasem   zastąpić shake białkowy. Warto po niego sięgnać po treningu lub między posiłkami),
- pomagają w utracie zbędnych kilogramów,
- przyśpieszają regenerację,
- organizm szybko je przyswaja,
- zapobiegają rozpadowi mięśni (co często zdarza się przy intensywnych treningach i braku odpowiedniej diety),
- polepszają psychoaktywność fizyczną.

Oczywiście tych suplementów jest wiele (witaminy w tabletkach to także suplementy). To, które z nich wybierzemy, zależy od wielu czynników i przede wszystkim stanu zdrowia. Raz na jakiś czas warto zrobić sobie badania i konsultować sprawę z lekarzem. Oraz co ważniejsze - przez cały czas obserwować swój organizm. On z pewnością znajdzie sposób, by pokazać ci, że czegoś mu brakuje. Jeśli nie wiesz, po co sięgnąć, wybierz się po poradę do kogoś, kto ma w tym temacie odpowiednie kompetencje.

My nie jesteśmy zwolennikami suplementów w ekstremalnych wersjach. Należy zachować zdrowy rozsądek. Naprawdę nie potrzebujemy pięciu preparatów naraz. Stawiamy przede wszystkim na zbilansowaną dietę. Suplementy? Tak, bo w wykonywaniu naszego zawodu jesteśmy narażeni na duże przemęczenia, brak czasu i spore wydatki energetyczne. Czasem nie możemy dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych substancji tylko w postaci odpowiednich posiłków. 

Najważniejsza zasada? Pamiętajcie, że suplementacja to tylko uzupełnienie diety, nigdy jej zastępowanie i zaleca się ją głównie osobom aktywnym fizycznie.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Dieta paleo – pogromca tłuszczu

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Dziewczyno, nie bój się siłowni!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Stopy są ważne!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał