Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Trendy biegowe – skarpety kompresyjne

Trendy biegowe – skarpety kompresyjne
Fot. Katarzyna Milewska
W sportach biegowych podobnie jak w innych dyscyplinach wciąż pojawiają się nowe trendy. Buty z pełną amortyzacją i stabilizacją, wkładki przeznaczone do różnego rodzaju budowy stopy, maski wydolnościowe czy najnowszy trend - skarpety kompresyjne. Sprawdzamy, czy warto.

Historia skarpet uciskowych zaczyna się w medycynie. Ich pierwotną funkcją było  zapobieganie obrzękom przy takich chorobach jak zapalenie żył czy zakrzepica oraz łagodzenie objawów obolałych i ciężkich nóg.

Obecnie niewiele jest dostępnych badań naukowych potwierdzających, że kompresja podczas biegania działa. Nie oznacza to jednak, że jest to kolejny marketingowy chwyt, który dobrze się sprzedaje. Oceniając je, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę własne doświadczenia. Wielu światowej sławy maratończyków, triathlonistów czy ultramaratończyków  startuje w skarpetach kompresyjnych i z pewnością nie zakładają ich, bo są modne. Nie sądzę także, by w grę wchodził efekt placebo.

Jednym z dowodów jest przeprowadzone przez profesora fizjologii  Elmarie Terblanche z Uniwersytetu Stellenbosch badanie laboratoryjne. Badanie to przeprowadzono po wyścigu ultra w RPA. Okazało się, że sportowcy ścigający się w skarpetach kompresyjnych,  w porównaniu do tych startujących w zwykłych podkolanówkach, mieli mniejsze uszkodzenie mięśni, a ich regeneracja przebiegła szybciej. W kolejnym badaniu podczas ultramaratonu  w Kenii pod lupę wzięto 21 zawodników. Jedni startowali w skarpetach kompresyjnych, inni bez. Pierwsi byli w stanie pracować nieco dłużej, ale jeżeli chodzi o poprawę takich parametrów, jak VO2 max, zużycie tlenu czy obniżone tętno - nie zauważono żadnej różnicy.

Jedną z ciekawostek jest to, że pierwszy amerykański zawodnik, który złamał 10 km poniżej 27 minut, biegł właśnie w skarpetach kompresyjnych.

Moim zdaniem oraz znajomych amatorów biegania, skarpety kompresyjne oddziaływają pozytywnie na układ krwionośny i mięśniowy. Kolejnym ciekawym ich zastosowaniem jest zakładanie ich tuż po starcie lub podczas długiej podróży na zawody (przede wszystkim ze względu na regenerację mięśni). Jeśli chcecie sprawdzić, czy działają, musicie przetestować je na sobie!

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Wkręceni w bieganie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Techniczne bieganie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Więcej niż zwykłe bieganie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał