Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Trening dla mózgu

Trening dla mózgu
Zdjęcie: shutterstock
Sport doskonale wpływa na wygląd sylwetki, samopoczucie, poprawę odporności i formy. To jasne. Ale czy wiecie, jaki wpływ ma na mózg?

Aktywność fizyczna i sprawne działanie mózgu idą ze sobą w parze i są od siebie zależne. Wielu z was ćwiczy po to, aby schudnąć, poprawić stan zdrowia, wystartować w zawodach czy popracować nad kondycją. Prawda jest jednak taka, że jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego powinniście trenować. Systematyczna aktywność ma ogromne znaczenie dla pracy mózgu, co w efekcie wpływa  na poprawę pamięci i nie tylko.

Nie wyssaliśmy tych informacji z palca. Według badań przeprowadzonych za pomocą rezonansu magnetycznego osoby systematycznie trenujące wykazują wzrost objętości hipokampa (część mózgu odpowiedzialna za procesy związane z pamięcią). Jednym z mechanizmów odpowiedzialnych za ten efekt jest zwiększenie utlenienia krwi poprzez aktywność fizyczną oraz poprawa ukrwienia mózgu poprzez rozbudowę sieci naczyń krwionośnych.

Podobne badania opublikowano w "Brain Research" i "Medicine and Science in Sports and Exercise". Według nich aktywne fizycznie dzieci mają lepsze wyniki w testach pamięciowych, są bardziej skoncentrowane oraz szybciej wyłapują błędy.

Jakie wybierać ćwiczenia?

Nie sprecyzowano dokładnie, która aktywność fizyczna wpływa najkorzystniej na pracę mózgu. Stwierdzono jednak, że wzrost intensywności nie ma na to wpływu. Większość badaczy poleca ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, które dodatkowo wpływają na koordynację oraz równowagę, np. jogging, pływanie, jazda na rowerze. Podobne efekty przynosi także zwiększona aktywność dnia codziennego, na przykład zwykłe spacery. Wiadomo także, że aktywność u osób starszych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi poprawia ich pamięć wizualną.

Nadal szukacie motywacji, by zacząć trenować?


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Mięśnie pamiętają wszystko

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Nie bądź cykor - stawiaj na zmiany!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał