Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Trening, który cofa czas

Trening, który cofa czas
Zdjęcie: shutterstock
Sposób na długowieczność? Według naukowców istnieje trening, który odmładza nasze komórki i hamuje, a nawet odwraca zmiany związane z wiekiem.

Każdy rodzaj ruchu jest zdrowy. Jednak nie każdy działa tak samo na organizm. To badanie doskonale tego dowodzi. W pracy, która ukazała się na łamach Cell Metabolism, naukowcy przekonują, że spośród różnych aktywności to intensywny trening interwałowy (ang. High Intensity Interval Training, HIIT) naprawia szkody naturalnie pojawiające się z wiekiem w komórkach człowieka. Mówiąc inaczej, ten ruch odmładza!

W badaniu testowano trzy rodzaje aktywności: intensywny trening interwałowy bazujący na jeździe na rowerze, podnoszenie ciężarów oraz kombinację tych dwóch. Sprawdzono ich wpływ nie tylko na zmiany w komórkach człowieka, ale i masę ciała oraz mięśni, a także wrażliwość na insulinę (wskaźnik, który mówi nam o ryzyku zachorowania na cukrzycę). Osoby biorące udział w eksperymencie miały miedzy 18 a 30 lat oraz między 65 a 80 lat.

Efekt? Wręcz niesamowity. Wszystkie rodzaje aktywności poprawiły ogólną kondycję uczestników oraz ich wrażliwość na insulinę. Trening siłowy najskuteczniej podwyższył masę mięśniową, co nie jest zaskoczeniem. Interwałowy i mieszany poprawiły tzw. wydolność tlenową, czyli zdolność organizmu do długotrwałych aktywności. Jednak to HIIT najkorzystniej wpłynął na komórki organizmu badanych, a konkretnie zahamował związany z wiekiem spadek liczby mitochondriów w komórkach tkanek mięśniowych oraz zwiększył w nich wytwarzanie energii. Ponadto dzięki HIIT organizm zaczął produkować więcej białka w komórkach, odwracając tym samym proces naturalnie przebiegający z wiekiem. To wszystko oznacza, że komórki stawały się biologicznie młodsze. Brzmi bardzo obiecująco!

Nie pozostaje nic innego, jak zacząć ćwiczyć, jeśli jeszcze tego nie robicie. I nie ma zasłaniania się brakiem czasu - ten rodzaj ruchu ma to do siebie, że trwa stosunkowo krótko, jak np. 4-minutowa Tabata, którą na Hello Zdrowie pokazała trenerka Kasia Bigos. 

O tym, co to jest trening interwałowy i jakie jeszcze korzyści daje, przeczytacie więcej tutaj: Kardio vs. interwały.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane artykuły

Interwały – postaw na Tabatę

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Interwały – fitnessowy must have

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Interwał - fitnessowy zwycięzca

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze na blogu