Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Trenuj z cukrzycą

Trenuj z cukrzycą
Trenuj z cukrzycą - ćwiczenia fizyczne przyśpieszają regulację poziomu insuliny we krwi. Zdjęcie: shutterstock
Czy pojawieniu się cukrzycy można przeciwdziałać? A jeśli się pojawi, to jakie podejmować kroki, by móc normalnie funkcjonować? Na oba pytania odpowiedź jest jedna - odżywiaj się odpowiednio i prowadź aktywny tryb życia.

Cukrzyca to stan utraty przez organizm zdolności do właściwego metabolizowania cukru. Do powikłań związanych z cukrzycą zalicza się: częste wydalanie moczu, choroby serca, niewydolność nerek i problemy z krążeniem krwi w kończynach, a także choroby wzroku. Przy cukrzycy trzustka nie jest w stanie wytworzyć wystarczającej ilości insuliny czyli hormonu, który kontroluje poziom cukru we krwi. Czy w związku z chorobą można uprawiać sport? Nawet trzeba.

Cukrzyca - uprawiaj sport!

Dla osób mających problem z cukrzycą (dużo zależy tu także od wieku) ważne jest, aby ćwiczenia zaczynać stopniowo, unikając zbyt długiego wysiłku. Dotyczy to osób, których kondycja pozostawia jeszcze dużo do życzenia. Organizm musi przyzwyczaić się do zmiany funkcjonowania fizycznego. Na początek polecam jazdę na rowerze, jogging, pływanie, nordic walking, długie spacery oraz zajęcia wzmacniające, jak joga, pilates czy zdrowy kręgosłup. Ile? Przynajmniej trzy razy w tygodniu i za każdym razem co najmniej czterdzieści minut. Przykładowa aktywność fizyczna poprawia tolerancję na glukozę, a nadmiar insuliny, czyli ten czynnik, który odpowiedzialny jest za niedocukrzenie krwi i otyłość znacznie się zmniejsza. Krótko mówiąc, ćwiczenia fizyczne przyśpieszają regulację poziomu insuliny we krwi. Oprócz tego, dzięki wysiłkowi fizycznemu reguluje się nadciśnienie tętnicze oraz poziom cholesterolu. A co z siłownią? Wskazane jest wykonywanie ćwiczeń siłowych 2-3 razy w tygodniu. Warto wybrać 8-10 ćwiczeń, które angażują różne grupy mięśniowe. Ćwiczenia wykonuje się wówczwas po 10-12 powtórzeń w 3 seriach. Tu, tak samo jak w przypadku osób zdrowych wiele zależy od poziomu wytrenowania. Chcę przez to powiedzieć, że cukrzycy mogą, a nawet powinni ćwiczyć. 

Cukrzyca - dbaj o to, co jesz

Sama aktywność fizyczna nie przyniesie poprawy zdrowia, jeżeli nie wspomożemy jej odpowiednimi nawykami żywieniowymi. To, co jemy, ma istotny wpływ na to, jak się czujemy. Dla osób z cukrzycą zmiana diety to podstawa! Stosowanie nadmiernej ilości rafinowanego, białego cukru i innych cukrów prostych przyczynia się do rozwoju cukrzycy, ponieważ jego nadmiar przekształca się w organizmie w tłuszcz. Warto zastosować przez kilka tygodni dietę niskotłuszczową, która oparta jest na węglowodanach złożonych, takich jak nierafinowane zboża, warzywa i rośliny strączkowe.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Żywieniowy rachunek sumienia

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał