Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Trzymaj się ciepło! - obalamy mity

Trzymaj się ciepło! - obalamy mity
Alkohol w rzeczywistości nas nie rozgrzewa. Zdjęcie: shutterstock

Zima, co prawda mocno spóźniona, chyba jednak nadciąga. Trzeba wygrzebać z szafy grubą czapkę, bo najwięcej ciepła tracimy przez głowę, i do tego przed wyjściem wypić kieliszek rumu, w końcu alkohol rozgrzewa najlepiej. Dajecie się na to nabrać?

Czy alkohol rozgrzewa?

Przeciwnie. Alkohol tak naprawdę obniża temperaturę ciała. Ale mamy przecież wrażenie, że jest nam cieplej po paru głębszych. Więc o co chodzi? Procenty, jak wiadomo, powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych. Przez to krew płynie bliżej naszej skóry – stąd wydaje nam się, że jest nam cieplej. W rzeczywistości wypity alkohol wcale nie ogrzewa, za to zwiększa ryzyko hipotermii.

Najwięcej ciepła tracisz przez głowę?

Prędzej zgodziłabym się, że najwięcej ciepła tracimy przez stopy. A co do głowy, ten mit prawdopodobnie utarł się dlatego, że u dzieci głowa jest większa w stosunku do reszty ciała niż u dorosłego, dlatego w tym przypadku faktycznie można mówić o większej (procentowo) utracie ciepła. Czapka i szalik chronią przed tym. Podobnie jak gęste, długie włosy. Tak jak ręce czy nogi, głowę trzeba po prostu też osłaniać.

Ubiór na cebulkę daje więcej ciepła?

Ubiór na cebulkę na pewno pozwala dostosować strój do zmian pogodowych, ale nie gwarantuje, że będzie nam cieplej. Jedno ubranie dostosowane do niskich temperatur pozwala często zachować więcej ciepła niż kilkuwarstwowa odzież. Jeśli jednak postawimy na kilka warstw, to dla uzyskania optymalnych rezultatów, najpierw załóżcie ubranie z polipropylenu lub innego materiału syntetycznego, następnie warstwę dzianinową (którą można ściągnąć, gdy będzie zbyt ciepło) i na to ponownie warstwę z materiału syntetycznego. Wtedy mrozy nie będą straszne.

Ćwiczenie na powietrzu zimą jest niebezpieczne?

Według Britain’s National Health Service ćwiczenie zimą na powietrzu nie jest bardziej niebezpieczne niż inną porą roku. Ważne, aby odpowiednio się ubrać, nie przegrzać się, ale też nie przemarznąć. Jeśli biegacie nocą, nie zapomnijcie o założeniu elementów odblaskowych. Obowiązkowo!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
malia zapytał(a) 14 stycznia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Trzymaj się ciepło! - obalamy mity
ej, czemu obalacie najprzyjemniejsze mity czyli np. że grzaniec po wieczornym, zimowym spacerze nie jest konieczny ;p ?
Żuczynka odpowiedział(a) 14 stycznia 2014
To wszystko zależy od naszego podejścia, każdy ma inne zdanie na ten temat. Ja na przykład nie wyobrażam sobie poranka bez kawy, dzień bez kawy to dzień stracony. Każdy ma swoje nawyki i myślę, że jeżeli taki grzaniec po chłodnym spacerze sprawia Ci przyjemność, to nie powinnaś go sobie odmawiać (o ile jest to rozsądna ilość, a na spacery nie chodzisz codziennie) pozdrawiam! ;)
aleksandreta odpowiedział(a) 25 stycznia 2014
Chyba lepiej posoadać wiedzę sprawdzoną i być mądrzejszym człowiekiem, prawda?

Polecane wpisy

Co na kaszel?

Julia Krupińska

Gdzie jest zima?

Andrzej Hołdys

Najpopularniejsze wpisy