Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Za dużo protein, czyli konkretnie ile?

Za dużo protein, czyli konkretnie ile?
Zdjęcie: shutterstock

Jak to jest z tym białkiem? Że organizm go potrzebuje, to oczywiste. Ale ile konkretnie? I czy można z ilością białka przesadzić?

0,8 g na kilogram masy ciała - to aktualnie zalecane dzienne zapotrzebowanie organizmu na białko. Ważący 70 kg człowiek dziennie potrzebuje około 60 g białka. Dla przykładu tyle mają: filet z kurczaka (40 g), pół szklanki mleka (4 g); jedna porcja ziaren (2 g), pół kubka twarogu (14 g). Zjadając taki zestaw dostarczamy organizmowi około 10 proc. zapotrzebowania energetycznego. Jednak analizy amerykańskie wykazały, że jemy więcej białka niż przyjęte zapotrzebowanie (średnio 16 proc. potrzeb kalorycznych) stąd zaczęto się martwić, że zjadamy go zbyt dużo. Nowy raport dowodzi, że jest zupełnie inaczej.

Powinniśmy jeść więcej białka - sugerują autorzy opublikowanego w American Journal of Clinical Nutrition specjalnego dodatku „Protein Summit”, z którego przytoczę jeden, ale zdaje się najważniejszy wniosek. Kierująca pracą Nancy R. Rodriguez z Department of Nutritional Sciences, University of Connecticut uważa, że nawet dwukrotnie większe spożycie protein niż zalecane jest nadal korzystne dla zdrowia. Generalnie okazuje się, że nasze społeczeństwo je białka zbyt mało, a dzienne zapotrzebowanie równe 10 % zapotrzebowania kalorycznego to niewystarczająca ilość. Autorzy zalecają, by zwiększyć przyjmowanie protein nawet do 35 proc. dziennego zapotrzebowania na energię i ich zdaniem będzie to nadal bezpieczna ilość – oczywiście dla określonych osób (np. aktywnych fizycznie). Średnia ilość produktów białkowych wypełniających nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne powinna stanowić zatem ok. 15-25 procent.

Dwie rzeczy wypada przy okazji powiedzieć jasno: białka to najważniejszy budulec wszystkich żywych organizmów, podstawowy składnik odżywczy człowieka, ale nie można z nimi przesadzać. Długotrwałe stosowanie diety z dużą zawartością białka prowadzi do zwiększonego wydalania wapnia z moczem. Jeśli dodatkowo brakuje nam w diecie wapnia i witaminy D, wzrasta ryzyko wystąpienia osteoporozy. Poza tym spożycie białka w nadmiarze może prowadzić do rozwoju kamicy nerkowej i dny moczanowej. Stąd warto zwrócić uwagę na apel ekspertów, ale i ostrożnie dobierać to, co jemy, nie opierając swojej diety prawie wyłącznie na produktach białkowych.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

O białku w diecie wege

Małgorzata Różańska

Najpopularniejsze wpisy