Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Zamiana cukrów – sposób na zdrowsze serce

Zamiana cukrów – sposób na zdrowsze serce
Zdjęcie: shutterstock
Czy zastąpienie jogurtu pizzą może nam wyjść na zdrowie? Naukowcy dowiedli, że taka zamiana obniża poziom złego cholesterolu i groźnych trójglicerydów we krwi . A to oznacza zdrowszy układ krwionośny. Klucz do sukcesu tkwi w zastąpieniu złych cukrów dobrymi.

Weźmy na tapetę właśnie pizzę i jogurt. Co je łączy? Oba produkty dostarczą nam węglowodany. A co je różni? Rodzaj węglowodanów. I tym tropem poszła grupa naukowców pod kierunkiem Alejandro Gugliucci’ego z Touro University-California. Ciekawy eksperyment pokazał, że naprawdę niewiele wystarczy, by poprawić swoje zdrowie. Naukowcom w prosty sposób udało się zmniejszyć ilość groźnych trójglicerydów we krwi, a także złego cholesterolu LDL i innych szkodliwych związków u kilkudziesięciu osób, zaledwie w ciągu 9 dni. Wystarczyło w diecie badanych – w tym przypadku dzieci i młodzieży – zamienić cukier na… inny cukier.

Zamiast słodkich napojów i jogurtów, badani jedli np. pizzę i bagietki. Chodziło o zastąpienie niezdrowego dodanego cukru innymi, bardziej złożonymi, węglowodanami. Złe kalorie to właśnie te pochodzące z cukru dodawanego do wielu produktów spożywczych, np. napojów, nektarów, wielu jogurtów, które, jak się okazuje, zawierają niekiedy kilka łyżeczek cukru (więcej na ten temat przeczytacie tutaj). Nie chodzi natomiast o produkty, które naturalnie zawierają cukier, jak owoce czy warzywa. Te nam z pewnością nie zaszkodzą. Celem doświadczenia nie było też wyeliminowanie cukrów z diety, a zastąpienie ich innymi produktami, zdrowszymi. Zamiast ciastek dzieci jadły np. pieczone chipsy ziemniaczane. Jedne i drugie to węglowodany, a jednak mają inny wpływ na organizm.

W sumie ilość szkodliwego cukru spożywanego w ciągu dnia zmniejszono z 28 proc. do 10 proc., a fruktozy z 12 proc. do 4 proc. Udało się średnio o jedną trzecią zmniejszyć trójglicerydy, prawie o połowę stężenie tzw. apolipoproteiny c-III, a także znacznie obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi – wszystkie wymienione wskaźniki są związane z częstszymi chorobami serca i naczyń.

„Kalorie pochodzące z dodanego cukru nie są równe kaloriom pochodzącym z innych węglowodanów” – podkreśla dr Robert Lustig, endokrynolog dziecięcy z Benioff Children’s Hospital w San Francisco, który brał udział w eksperymencie. „Bez zmiany całkowitej ilości węglowodanów, tłuszczu lub białka, udało się nam osiągnąć ogromną poprawę, jeśli chodzi o czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych” - dodaje.

To badanie potwierdziło również, że kalorie kaloriom nierówne. Zamiast obsesyjnie je liczyć, ważniejsze jest, by świadomie wybierać to, co laduje na naszych talerzach – o tym więcej przeczytacie tutaj.

Całe badanie znajdziecie na łamach Atherosclerosis Journal.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy