Indeks diet

Ewa Sawa, piątek, 14 grudnia 2012

Dieta Ornisha

Inne nazwy: dieta Eat More Weigh Less.

Zasady: dieta stworzona w latach 80. ub. wieku przez profesora medycyny dr Deana Ornisha jako metoda odwracania zmian miażdżycowych w arteriach. To niskotłuszczowa dieta wegetariańska, w której produkty spożywcze dzieli się na trzy grupy: te, które powinny być jedzone przez większość czasu, jak np. nasiona roślin strączkowych, owoce, pełne ziarna zbóż i warzywa; do produktów, które powinny być jedzone z umiarem, należy odtłuszczony nabiał, białka jaja i beztłuszczowe albo bardzo niskotłuszczowe gotowe dania; nigdy nie powinno się spożywać pozostałych produktów mlecznych, mięsa, ryb, olejów, orzechów, pestek, awokado, oliwek, a także cukrów, alkoholu oraz produktów przetworzonych innych niż zalecane. Dzięki takim wyborom dieta zawiera bardzo niski poziom tłuszczu, który zapewnia do 10 proc. jej kalorii; ok. 20 proc. zapotrzebowania na energię pokrywa białko, a aż 70 proc. – węglowodany. W badaniach przeprowadzonych przez autora dieta pomagała stracić co najmniej 4 kg w trzy miesiące i średnio 4,4 proc. tkanki tłuszczowej na przestrzeni roku.

Dla kogo:dieta nadaje się dla osób zmotywowanych i zdyscyplinowanych, bo wymaga całkowitej zmiany sposobu komponowania posiłków i trzymania się restrykcyjnych zasad. Stosowanie jej powinno być łatwiejsze dla wegetarian, osób odżywiających się tylko surowymi produktami oraz tych, które nie chcą dokonywać wielu wyborów żywieniowych i nie przeszkadza im monotonny jadłospis. Dieta nie nadaje się dla dzieci i młodzieży, kobiet ciężarnych i karmiących piersią, a także osób starszych, chorych i wszystkich o specjalnych wymogach żywieniowych.

Plusy:dieta pozwala jeść do syta, gdy tylko jest się głodnym; zaleca produkty naturalne, najlepiej ekologiczne, które zapewniają obfitość antyoksydantów i innych bioaktywnych związków, a także błonnika pokarmowego. Częste posiłki i wysokie spożycie złożonych węglowodanów pomagają stabilizować poziom cukru we krwi i regulować apetyt.

Autor propaguje zdrowy styl życia – zaleca m.in. co najmniej 30 min umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie lub 60 min trzy razy w tygodniu, a ponadto techniki antystresowe i rzucenie palenia. W nowszych odmianach diety Ornisha rozróżniane są korzystne i niekorzystne rodzaje kwasów tłuszczowych i dostępne są różne typy diet, m.in. zapobiegająca chorobom serca, która dopuszcza niewielkie spożycie ryb i mięsa. Skuteczność diety cofającej zmiany miażdżycowe została potwierdzona w badaniach.

Minusy: metoda Ornisha jest trudna w zastosowaniu, bo restrykcyjna i monotonna. Wyklucza wiele grup produktów spożywczych, a przez to sprzyja niedoborom składników odżywczych, takich jak wit. B12, B2, D, kwasy tłuszczowe omega-3, wapń, żelazo, cynk czy selen. Ogranicza nie tylko spożycie tłuszczów zwierzęcych, w tym rybnych (ale przy tym zaleca spożywanie suplementu z olejem rybim), ale też roślinnych, będących źródłem kwasów tłuszczowych zmniejszających ryzyko rozwoju chorób serca.

Autor zaleca spożywanie gotowych dań, podczas gdy żywność przetworzona jest uboga w związki odżywcze, zawiera niekorzystny nadmiar sodu i soli, izomery trans kwasów tłuszczowych (szkodliwe nawet w niewielkich ilościach) oraz liczne dodatki do żywności. Zarówno ekologiczne produkty, jak i gotowe dania mogą podnosić koszt diety pomimo eliminacji z niej również drogich, jakościowych produktów zwierzęcych czy orzechów.

 

 

 

Pytania i wiedza
zapytaj, podziel się wiedzą

Zadaj pytanie lub podziel się wiedzą!

Jeśli masz pytanie dotyczące artykułu, tutaj możesz je zadać. Jeżeli znasz odpowiedź na pytanie zadane przez innego użytkownika, tu możesz podzielić się swoją wiedzą. Pytaj i odpowiadaj!

Zadaj pytanie