Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Krok do zdrowia

Przesiądź się na rower!

Przesiądź się na rower!
Porzuć przepełnioną komunikację miejską i paliwożerny samochód. W kilka dni przekonaj się, że dwa kółka to jest to!

Podróż do pracy może być stresująca. Jeździsz samochodem? Doskonale znasz problem zatorów i trudności w parkowaniu. Jeśli korzystasz z komunikacji miejskiej – w czasie upałów borykasz się z brakiem świeżego powietrza. Nie zawsze masz też ochotę na tak bliskie towarzystwo innych. Czy może być lepsze rozwiązanie, niż przesiąść się na rower?

Problem korków zniknie – dzięki ścieżkom rowerowym ominiesz je z łatwością. Jeśli mieszkasz nie dalej niż 8 km od miejsca pracy, prawdopodobnie zyskasz na czasie. Może to być nawet 15 minut! I choć rower nie sprawi, że upały ustaną, nie będziesz przynajmniej musiał spędzać podróży w dusznym wnętrzu autobusu lub tramwaju. Pozostaw sobie komunikację miejską jako rozwiązanie na niepogodę, a gdy warunki są dobre, korzystaj z zalet jednośladu.

Dlaczego warto? Także dla swojego zdrowia. Regularny ruch poprawi twoją sylwetkę oraz zmniejszy ryzyko nadwagi. Badania przeprowadzone w Chinach (gdzie społeczeństwo jest mniej zmotoryzowane) wykazały pozytywną zależność między posiadaniem własnego samochodu a liczbą zbędnych kilogramów. Wykonaj pierwszy krok i choć na kilka dni zostaw go w garażu. Ponadto poranna aktywność pobudzi cię do działania nie gorzej niż kawa, zaś popołudniowy powrót będzie chwilą na regenerację.

Wszystko to wymaga jednak odpowiedniego sprzętu oraz odrobiny wysiłku i organizacji. Jeśli twój rower jest zaniedbany, w pierwszych krokach pomożemy ci o niego zadbać. Nie dysponujesz własnym jednośladem? Możesz korzystać z rowerów miejskich – pojawiają się w coraz większej liczbie polskich miast i często są darmowe.

Przesiadamy się? Czas start!

  • Krok 1

    Aby jazda była komfortowa, musisz zadbać o swój rower. Dziś masz czas na dokonanie oceny jego stanu technicznego. Przede wszystkim wyciągnij go z czeluści piwnic lub strychów i tchnij weń nowe życie. Dzięki poniższym wskazówkom dowiesz się, czy rower wymaga profesjonalnego serwisu, czy możesz odświeżyć go samodzielnie. Bez obaw – to nic trudnego! Zrób listę rzeczy, które musisz kupić i wykonać. Pomogą ci w tym następujące kryteria:

    • Czy podczas jazdy słyszysz hałas łańcucha? Czy jest brązowy od rdzy? Jeśli tak – wystarczy kilka kropli smaru. Jeśli problemem jest niewłaściwa praca przerzutek, lepiej będzie, gdy oddasz rower do naprawy. Czujesz się pewnie? Dokonaj naprawy samodzielnie, korzystając np. z tego internetowego poradnika 

    • Czy twoje hamulce są wystarczająco skuteczne? Spójrz na klocki hamulcowe – te części hamulca, które stykają się bezpośrednio z metalową obręczą koła. Jeśli są krótkie i starte, pora na wymianę. Jest to prosta czynność, a w razie niejasności sprzedawca z pewnością ci doradzi.

    • Niedocenianym elementem, który znacznie wpływa na lekkość jazdy, są napompowane opony. Zadbaj o to, aby ciśnienie było prawidłowe – informacje o pożądanej wartości ciśnienia znajdziesz z boku opony. Kompresory są dostępne na większości stacji benzynowych, ale możesz też korzystać ze zwykłej ręcznej pompki. Jeśli nie masz możliwości pomiaru ciśnienia, napompuj oponę tak, aby uginała się pod mocnym naciskiem palca o kilka milimetrów.

    • Jeśli rower nie jest bardzo brudny, nie musisz myć go pod bieżącą wodą. Dla poprawy stanu wizualnego wystarczy szmatka nasączona płynem do mycia naczyń. Jeżeli nie możesz odnaleźć przyczyny niepoprawnego działania – powierz rower specjalistom i oddaj go do serwisu.

    Komentarze użytkowników:

    marcin.margolak
    marcin.margolak skomentował(a) 15 lipca 2016
    Jezdze rowerem codziennie od 2 tyg. Po godzince jest super
    Urszula Kaliszewska
    Urszula Kaliszewska skomentował(a) 10 lipca 2016
    Codziennej jadę od 1h do 2h rowerem. Uwielbiam to!!!
    asia.kolej
    asia.kolej skomentował(a) 9 lipca 2016
    Done!
Szczegóły Kroku do zdrowia Krook do zdrowia
Poziom trudności

Poziom trudności

Łatwełatwe
Kalendarz

Długość trwania

5 dni
Koniec

Z tym krokiem zmierzyło się

359 osób