Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks metod terapeutycznych

Terapia krótkoterminowa, czyli rozwiąż konkretny problem

Terapia krótkoterminowa, czyli rozwiąż konkretny problem
Terapia krótkoterminowa. Ilustracja: Magdalena Pankiewicz | www.magdalenapankiewicz.com

Amerykańscy psycholodzy Aron T. Beck specjalizujący się w leczeniu depresji oraz Albert Ellis, twórca terapii racjonalno-emotywnej, to ojcowie podejścia poznawczo-behawiorystycznego w psychoterapii. Większość terapii krótkoterminowych nawiązuje mniej lub bardziej bezpośrednio do koncepcji Becka i Ellisa.

Terapia krótkoterminowa – główne założenia

Naszym zachowaniem, samopoczuciem i emocjami kierują wyuczone myśli, przekonania i postawy wobec siebie, innych ludzi i świata. Innymi słowy to, jak się czujemy, zależy od tego, w jaki sposób nauczyliśmy się o sobie myśleć i jak interpretujemy sukcesy oraz porażki. Terapia poznawczo-behawioralna koncentruje się na świadomej sferze psychiki i mechanizmach uczenia się sposobów świadomego kierowania swoim życiem.

Terapia krótkoterminowa – dla kogo?

Dla kogoś, kto ogólnie czuje się dobrze sam ze sobą, ale ma lęki, które utrudniają mu funkcjonowanie w pracy i w codziennym życiu, np. lek przed pająkami, windą. Świetna dla tych, którzy chcą rozwiązać konkretny problem, np. przestać odwlekać pracę „na ostatnią chwilę”, pozbyć się nieśmiałości i bronić swojego zdania, pozbyć się fobii, lęków. Uważana za jedną z najskuteczniejszych terapii w walce z depresją.

Terapia krótkoterminowa – cele i efekty

Umiejętność kontrolowania negatywnych myśli obniżających samopoczucie. Już po 12 wizytach, przy zaangażowaniu pacjenta, można wyeliminować ataki paniki i fobię. Osoba nieśmiała nie zamieni się po dwóch miesiącach w lwa salonowego, ale na zebraniu w pracy będzie potrafiła bronić swojego zdania. Nie można liczyć, że pokocha się pająki, ale często wystarczy kilka sesji, żeby przestać się ich bać.

Terapia krótkoterminowa – ograniczenia

Koncentracja na konkretnym problemie, np. fobii, nieśmiałości, trudności w podejmowaniu decyzji, sprawia, że traci się szersze przyczyny kłopotów pacjenta. „Naprawa” szkodliwych myśli i zachowań jest często powierzchowna i kosmetyczna, bo nie dotyka istoty problemu.

Terapia krótkoterminowa – metoda

Czas trwania psychoterapii krótkoterminowej zależy od problemu: od kilku do kilkunastu spotkań. Sesje 50–60-minutowe odbywają się zwykle raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie. Na pierwszym spotkaniu ustala się dokładnie istotę problemu i cel, np. kontrolowanie ataków paniki czy lęku przed pająkami. Praca terapeutyczna opiera się na uczeniu się nowych, korzystnych dla nas sposobów myślenia o sobie i innych – dostosowanych do konkretnego problemu. Wymaga od pacjenta zaangażowania i regularnych ćwiczeń oraz odrabiania „zadań domowych”.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Analiza transakcyjna

Indeks metod terapeutycznych

Psychoanaliza

Indeks metod terapeutycznych

Top w kategorii