Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta Atkinsa

Inne nazwy: nowsze wersje to Atkins Advantage, nowa dieta Atkinsa.

Zasady: dieta opracowana przez kardiologa Roberta Atkinsa w latach 70. ubiegłego wieku to dieta wysokotłuszczowa i wysokobiałkowa, o bardzo niskiej zawartości węglowodanów. Jada się do syta trzy posiłki dziennie, głównie pełnotłuste produkty zwierzęce – mięso, jaja, masło, ale też sery; niedozwolone są wszelkie źródła węglowodanów w postaci cukrów i skrobi, w tym owoce i produkty zbożowe; ilość orzechów i pestek jest limitowana, a wybór warzyw ograniczony do tych o najniższej zawartości węglowodanów (np. limit wynosi do trzech szklanek liści dziennie). Zalecane są tłuste przyprawy i suplementacja diety w witaminy oraz składniki mineralne; dopuszcza się używanie większości słodzików.

Dieta składa się z czterech etapów: pierwszy trwa od 14 dni do kilku miesięcy, aż do pozbycia się ok. 75 proc. nadwagi; tempo chudnięcia 1,5–2,5 kg tygodniowo wymaga ograniczenia węglowodanów do 20 g dziennie. Drugi etap to zwiększanie ich dziennego spożycia o 5 g co tydzień do momentu zatrzymania chudnięcia – wtedy należy odjąć 5 g i kontynuować na tym poziomie, aż do zmniejszenia nadwagi tylko do kilku kilogramów; tempo chudnięcia wynosi 0,5–1 kg tygodniowo. Trzeci etap to faza wstępna utrzymania wagi; polega na analogicznym zwiększaniu ilości węglowodanów o 10 g dziennie co dziesięć dni, aż waga wzrośnie o 2 kg, wtedy należy odjąć 10 g i przejść do ostatniej fazy – utrzymania wagi. Czwarty etap wymaga ograniczenia do końca życia dawki węglowodanów do 90–120 g dziennie (więcej przy aktywności) i chociaż zezwala na jedzenie produktów skrobiowych, nigdy nie dopuszcza cukrów.

Dla kogo: dla osób, które lubią jeść tłusto i do syta, a przy nie lubią ćwiczyć (w początkowej fazie intensywny ruch jest niezalecany). Powinny też preferować mięso i z łatwością zrezygnować ze słodyczy, owoców i produktów zbożowych oraz mieć czas na rejestrowanie diety i masy ciała, a także obliczanie spożycia węglowodanów. Metoda jest niewskazana dla osób chorych, zwłaszcza z zaburzeniami pracy nerek, wątroby, serca, miażdżycą, hipercholesterolemią, cukrzycą, artretyzmem; nie powinny stosować jej kobiety w ciąży i karmiące piersią, dzieci i osoby starsze. Chociaż istnieją wegetariańskie odmiany diety (to najzdrowszy rodzaj diet wysokobiałkowych), w wersji podstawowej metoda Atkinsa nie nadaje się dla osób niejedzących mięsa i produktów zwierzęcych.

Plusy: nie wymaga liczenia kalorii. Zapewnia szybkie chudnięcie w okresie do sześciu miesięcy, np. 7 kg w dwa tygodnie, a przy tym umożliwia jedzenie do syta i spożywanie produktów zabronionych w innych dietach. Obecnie w USA dostępna jest uaktualniona wersja diety, bardziej liberalna, skrócona do 12 tygodni i urozmaicona; można np. jeść więcej warzyw, chudsze mięsa i zastępować je innymi produktami; rozróżnia się w niej rodzaje składników odżywczych, np. kwasów tłuszczowych, oraz dostępny jest dopracowany plan utrzymania efektów diety.

Minusy: dieta bazuje na nieaktualnej i niepełnej wiedzy teoretycznej i nie została przebadana długoterminowo na odpowiednio dużej grupie osób. Została uznana przez lekarzy za dietę niezdrową, która nie powinna być zalecana. Bazuje bowiem na produktach zwierzęcych, których nadmiar jest szkodliwy, m.in. zaburza równowagę kwasowo-zasadową organizmu i działa rakotwórczo. Eliminując całe grupy produktów spożywczych, sprzyja niedoborom witaminy C i niektórych witamin z grupy B, przeciwrakowych antyoksydantów, składników mineralnych – magnezu, wapnia, potasu; wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika. Zalecane uzupełnianie ich poziomu za pomocą suplementów rozwiązuje problem tylko częściowo. Możliwe efekty uboczne diety są związane m.in. z zatruciem organizmu ketonami: to kurcze mięśni, biegunki i zaparcia, osłabienie, wysypki, nieświeży oddech, zmęczenie, bóle głowy, zaburzenia pracy serca, w dłuższym terminie: miażdżyca, kamica żółciowa, uszkodzenia wątroby i nerek, osteoporoza, nowotwory, m.in. jelita. Dieta jest uciążliwa – wymaga ciągłego ważenia się i liczenia gramów węglowodanów w jadłospisie; w wersji podstawowej nie uczy zdrowych nawyków i realnie trwałych zmian stylu życia.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Michał Jabłoński zapytał(a) 9 sierpnia 2016
Pytanie dotyczy artykułu Dieta Atkinsa
Witam serdecznie Jestem byłym żołnierzem doznałem urazu stawu kolanowego co w połączeniu z brakiem ruchu i długotrwałego leczenia w rezultacie doprowadziło do mojej nadwagi... mam 182cm wzrostu i waże 107kg zawsze waga była o co najmniej 10kg mniejsza prosze o pomoc w dobranoc diety i ćwiczeń nadmienię ze nadmienię ze nadal mam problemy z poruszaniem się.. pozdrawiam Michał