Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta bardzo niskokaloryczna

Inne nazwy: dieta VLCD, very low calorie diet.

Zasady: krótkoterminowa dieta odchudzająca, która zapewnia 400–800 kcal dziennie, co stanowi poniżej 40 proc. dziennego zapotrzebowania na energię. Tak duży jej deficyt umożliwia błyskawiczne chudnięcie, bo utratę 6–10 kg w trzy tygodnie i 13–15 kg w sześć tygodni, a 15–20 proc. masy ciała (nawet 20 kg) u otyłych przez 12–16 tygodni, choć realna utrata nadwagi wynosi do 4 kg tłuszczu przez pierwszy miesiąc. Diety zapewniające ok. 400 kcal dziennie nie dają lepszych efektów niż te, które dostarczają 800 kcal dziennie, bo dla obu początkowe tempo chudnięcia wynosi 1,5–2,5 kg tygodniowo.

Dieta VLCD powinna zapewniać co najmniej 50 g białka dziennie, gdyż niższy poziom kalorii powoduje znaczną utratę tkanki mięśniowej.

Do tej kategorii należą niezbilansowane diety cud takie jak kopenhaska czy sokowa, ale też m.in. dieta Scarsdale czy diety proszkowe, zwane przemysłowymi (np. dieta Cambridge, Herbalife, Allevo). To metody oparte na produktach posiłkozastępczych, często również w połączeniu z tradycyjnymi posiłkami. Stanowią znacznie droższą, ale pod pewnymi względami lepszą opcję od diet cud, bo są wzbogacone w niezbędne składniki odżywcze, m.in. białko i zestaw 23 witamin i związków mineralnych. Podczas stosowania diet VLCD konieczne jest zwiększenie spożycia płynów, nawet do kilku litrów wody dziennie.

Dla kogo: dieta przeznaczona jest tylko dla osób otyłych, o BMI > 30; może być zalecana i stosowana tylko pod kontrolą lekarską przez ograniczony czas (przy BMI 30–35 przez 8–10 tygodni; przy BMI > 40 nawet 12–16 tygodni). Zalecana jest wtedy, gdy inne metody nie przyniosły pożądanych efektów, awaryjnie np. przed zabiegiem chirurgicznym, a także jako wstęp do diety LCD. Oba typy diet bywają też stosowane naprzemiennie, dając takie same efekty co nieprzerwane przestrzeganie diety VLCD.

Dieta jest niewskazana dla osób aktywnych, o specjalnych wymogach żywieniowych, z problemami zdrowotnymi – zwłaszcza niewydolnością nerek i wątroby, zaburzeniami odżywiania, kobiet ciężarnych i karmiących, dzieci i młodzieży, osób powyżej 50. roku życia, a zwłaszcza starszych, a także z wagą w normie i nadwagą, jeśli nie ma wskazań do zastosowania VLCD, takich jak np. komplikacje medyczne. Diety tego typu mogą być niebezpieczne dla osób niedożywionych i o BMI < 18,5.

Plusy:dieta daje błyskawiczne i spektakularne efekty, co działa motywująco i ułatwia trzymanie się jej zasad. Ze względu na przyjmowanie ograniczonych ilości jedzenia, a często i gotowych produktów, zorganizowanie diety VLCD nie jest szczególnie trudne.

Minusy: przy tak niskim spożyciu energii niemożliwe jest takie zbilansowanie diety, by pokrywała zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Stosowanie tej metody wymaga liczenia kalorii, a nie wymaga nauki prawidłowych nawyków żywieniowych i nie promuje aktywności fizycznej, bo ze względu na duży deficyt kalorii jest ona niewskazana; dozwolone są ewentualne spacery lub pływanie. Na tle innych diet VLCD powoduje największą utratę tkanki mięśniowej, sięgającą nawet 25 proc., a co za tym idzie – największy spadek tempa metabolizmu i efekt jo-jo. Uzyskane rezultaty są bardzo nietrwałe: większość osób już po roku wraca do dawnej wagi, a połowa waży z czasem więcej niż przed kuracją. Utrzymanie efektów diety wymaga bardzo umiejętnego zwiększania spożycia energii i poziomu aktywności w dłuższym okresie.

Ze względu na bardzo niski poziom kalorii, dieta jest bardzo trudna do przebrnięcia, a już po kilkunastu tygodniach daje podobne efekty do bardziej kalorycznej diety LCD.

Charakter menu VLCD, zwłaszcza w przypadku stosowania wysokobiałkowych zamienników posiłków, sprzyja powstawaniu ciał ketonowych w organizmie. Ich nagromadzenie zmniejsza na krótki czas uczucie głodu, ale ma niekorzystny wpływ na zdrowie. Do skutków ubocznych należą m.in. odwodnienie, zmęczenie, rozdrażnienie, bóle głowy, problemy z koncentracją, zaparcia, kamica żółciowa, zaburzenia pracy nerek i wątroby, zaostrzenie objawów dny moczanowej. Przy dłuższym stosowaniu pojawiają się niedobory pokarmowe, suchość skóry, wypadanie włosów, nieregularne miesiączki.

 

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
martina.majozez zapytał(a) 2 stycznia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Dieta bardzo niskokaloryczna
Zna ktoś może przykładowy jadłospis do takiej diety?
karina.kowalczyk.752 odpowiedział(a) 9 stycznia 2014
Jadłospis musi być odpowiednio przygotowany do Twojego organizmu i ewentualnie stanu zdrowia w jakim aktualnie się znajdujesz. Nie powinno się ryzykownie wprowadzać samemu jakiś większy jadłospis bez konsultacji z dietetykiem lub lekarzem.
LOSTEA odpowiedział(a) 2 stycznia 2014
Wydaje mi się, że jadłospis przy tej diecie warto by skonsultować z dietetykiem. Z artykułu wynika, że dieta ta ma pewne ograniczenia, więc specjalista byłby chyba najbardziej pomocny.
jagodaa odpowiedział(a) 4 stycznia 2014
Jeśli chcesz szybko schudnąć to owszem jest to dobra dieta. Jednak nie polecam jej - bóle głowy, zawroty, rozdrażnienie są nieodłączną częścią tej diety. Jeśli chcesz schudnąć i nie hamować metabolizmu zacznij ZDROWO się odżywiać tj. więcej warzyw, zbilansowane posiłki, chude mięso itp (porcje mogą być lekko zmniejszone ale nie ledwo widoczne na talerzu). Mam znajomą, która była na tej diecie długi dość czas (pół jabłka na śniadanie, nie je po 16 itp) i ciężko było ją wyprowadzić na prostą... A metabolizm całkiem się skopał. Dobry dietetyk ułoży Ci odpowiednią dietę pod Ciebie i zaleci jakieś ćwiczenia (70% jedzenia i 30% ruchu sklada się na ładną figurę :) - podobno )
promotylek zapytał(a) 24 listopada 2013
Pytanie dotyczy artykułu Dieta bardzo niskokaloryczna
Czy na takiej diecie zdąrze schudnąć w ciągu tygodni ok, 4 kg???
anna.sul.980 odpowiedział(a) 26 listopada 2013
na pewno będzie dobrym wsparciem dla pozostałych działań
monikazgd odpowiedział(a) 5 listopada 2014
nie jestem pewna czy to dobry pomysł, schudnąć 4 kg w tydzień... Na diety-odchudzajace.info.pl/dobra-skuteczna-dieta-odchudzajaca-i-niskokaloryczna znalazłam bardzo ciekawy artykuł o diecie niskokalorycznej. Wbrew pozorom nie dla każdego taka dieta 1000 kalorii będzie dobrym wyborem.
Kolczykomaniaczka odpowiedział(a) 26 stycznia 2014
hmm nie jestem pewna czy ta dieta jest dobra .. Efekt jojo gwarantowany jak już wyżej pisano.
urszula.backun odpowiedział(a) 8 grudnia 2013
Przy tak niskiej kalorycznosci po skonczeniu diety mozliwy jest efekt jojo gdy nie bedziesz miala wsparcia dietetycznego jak wrocisz do normalnego trybu