Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta Diamondów

Inne nazwy: dieta Fit for Life.

Zasady: dieta stworzona jako sposób na życie w latach 80. ub. wieku przez Harveya i Marilyn Diamondów, zwolenników medycyny naturalnej z dyplomami szkoły korespondencyjnej. To dieta bardzo niskotłuszczowa, która zapewnia 10 proc. energii z tłuszczów, 30 proc. z białek i 60 proc. z węglowodanów, a przy tym kładzie większy nacisk na to, jak i kiedy się je, niż na to, co się je i w jakiej ilości. Teoria zakłada istnienie trzech faz w dobowym cyklu biologicznym organizmu: od 12 do 20 odbywa się zaopatrzenie (jedzenie i trawienie), w godz. 20-4 następuje przyswajanie i wykorzystanie składników odżywczych, a od 4 do 12 organizm oczyszcza się z produktów ubocznych. Dlatego też do południa wolno jeść tylko owoce lub pić soki owocowe. Tylko owoce są też dozwolone między trzema głównymi posiłkami, ale w odstępie trzech godzin. Nie wolno ich łączyć z żadnymi produktami. Do każdego posiłku je się warzywa, ale nie wolno pić wody ani też łączyć produktów węglowodanowych z białkowymi. Produkty bogate w te składniki można jeść tylko z dodatkiem warzyw. Należy całkiem zrezygnować z nabiału, cukru, alkoholu, a nawet octu. Co najmniej 70 proc. menu powinny stanowić produkty o wysokiej zawartości wody, jak warzywa i owoce. W większości składa się ono z produktów roślinnych; dozwolone są ograniczone ilości tych zwierzęcych oraz wybranych zbóż. Efekty odchudzania to w pierwszym tygodniu nawet 0,5 kg dziennie mniej, co jest związane głównie z utratą wody; później spadek wagi wynosi zwykle do 2 kg tygodniowo.

Dla kogo:dieta nadaje się dla osób, które nie są rano głodne. Będzie wygodna dla wegetarian, a także tych, którym pasuje dostosowanie się do ściśle wyznaczonych reguł. Metoda nie nadaje się dla osób prowadzących aktywny tryb życia, zwłaszcza rano, a także dla tych z zaburzeniami regulacji poziomu cukru we krwi – przy spożywaniu na czczo jedynie produktów zapewniających cukry proste może powodować mdłości i złe samopoczucie. Dieta jest niewskazana dla osób z cukrzycą i wszystkich tych, którzy cierpią na problemy zdrowotne, a także dla dzieci i młodzieży, kobiet w ciąży i karmiących piersią, osób starszych i z niedoborami pokarmowymi.

Plusy:dieta nie wymaga liczenia kalorii, jedynie dostosowania się do reguł, które są dość proste. Kładzie się w niej nacisk na wysokie spożycie zdrowych produktów roślinnych, m.in. warzyw i owoców, dzięki czemu jest bogata w błonnik, antyoksydanty i inne fitozwiązki. Autor zaleca aktywność fizyczną. Przez jeden dzień w tygodniu, zawsze ten sam, dopuszcza się mniej restrykcyjne menu, co ułatwia stosowanie się do zaleceń diety przez resztę czasu.

Minusy: twierdzenia o korzyściach ze stosowania diety Diamondów nie zostały poparte żadnymi badaniami. Pomimo kontrowersyjnych zaleceń (m.in. spożywania nabiału z surowego mleka, który może zawierać patogenną mikroflorę) nie ma też dowodów na bezpieczeństwo stosowania tej metody. Wiele wykorzystanych przez nią teorii nie ma podstaw naukowych, jak np. idea niełączenia produktów, istnienia pokarmów żywych i martwych czy też gnicia jedzenia w układzie pokarmowym przy nieprawidłowym zestawieniu składników posiłku. Wiele prezentowanych poglądów jest też przestarzałych, dziwnych i sprzecznych z ogólnie przyjętymi normami. W najnowszej wersji, wydanej po roku 2000, metoda Diamondów uwzględnia spersonalizowany program kontroli wagi, respektujący wskaźniki biochemiczne, typ metaboliczny i predyspozycje genetyczne. Do dziś jednak dziedziny te nie są na tyle przebadane, by dokonane odkrycia stanowiły solidną bazę dla dietetycznych teorii. W dzisiejszej postaci dieta ma charakter komercyjny, m.in. towarzyszy jej linia suplementów diety.

Dieta Diamondów jest uważana za niezdrową i nie jest zalecana przez dietetyków. Wyklucza bowiem całe grupy produktów i sprzyja niedoborom składników pokarmowych, m.in. wit. B2, B12, D, wapnia, żelaza, cynku. Mało uwagi poświęca się w niej rozróżnieniu różnych typów tłuszczów, odpowiedniemu spożyciu wody i błonnika czy też znaczeniu aktywności fizycznej. Autorzy zalecają dietę wszystkim – pomimo tego, że jest niedoborowa, a przy tym nie bierze pod uwagę zmiennych potrzeb żywieniowych w różnych okresach życia. Mniej restrykcyjne menu przez jeden dzień w tygodniu może sprzyjać dokonywaniu gorszych wyborów żywieniowych i z jednej strony zmniejszać jej efekty, a z drugiej – pogłębiać niedobory składników odżywczych.

Dieta jest trudna do przestrzegania – może być mało sycąca ze względu na niski poziom białka (z tego powodu może też szczególnie sprzyjać utracie masy mięśniowej), spożywanie cukrów prostych bez dodatków spowalniających ich wykorzystanie oraz zmienne wielkości porcji jedzenia. Stosowanie diety sprzyja nasilonej tendencji do odzyskiwania wagi (z nawiązką) po zakończeniu odchudzania. Z uwagi na wysoką zawartość błonnika menu może być z początku przyczyną dolegliwości gastrycznych.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij