Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta Dukana

Inne nazwy: dieta Protal, proteinowa

Zasady: dieta opracowana przez dr. Pierre’a Dukana to menu wysokobiałkowe o obniżonej zawartości węglowodanów i tłuszczu. Zawiera ograniczoną liczbę produktów, zwłaszcza w pierwszych, kluczowych fazach odchudzania, i pomimo liberalnego podejścia do wielości porcji pozostaje niskokaloryczne. Specyficzny skład diety wywołuje w organizmie stan ketozy, w którym ułatwione jest spalanie tkanki tłuszczowej.

Dieta składa się z czterech faz: pierwsza, uderzeniowa (na dwa do siedmiu dni), przewiduje jedzenie dowolnych ilości produktów białkowych, plus dodatki i napoje, druga – równomiernego rytmu (stosowana do czasu uzyskania zamierzonej wagi) – zakłada zachowanie dowolnie dużych posiłków i cykliczne wprowadzanie w wybrane dni warzyw nieskrobiowych. Trzecia faza – utrwalenia wagi (trwa dziesięć dni na każdy stracony kilogram) – to stopniowe wprowadzenie określonych ilości sera, pieczywa, ziemniaków oraz owoców i spożywanie dwóch dowolnych posiłków w tygodniu zawierających porcję ulubionego dania. Czwarta faza – stabilizacji – trwa do końca życia, gdy przez jeden dzień w tygodniu stosuje się menu białkowe jak w pierwszej fazie diety.

Dla kogo: dla osób zdrowych, które chcą szybko schudnąć, lubią mięso, nabiał i ryby oraz są w stanie zrezygnować z produktów zbożowych, ziemniaków, większości owoców i warzyw. Dieta nie jest wskazana dla osób z zaburzeniami pracy nerek, wątroby i układu krążenia, z cukrzycą, przewlekle chorych i przyjmujących leki, a ponadto kobiet w ciąży i karmiących, dzieci, młodzieży, osób starszych.

Plusy: daje błyskawiczne efekty w postaci utraty stosunkowo dużej liczby kilogramów, a przy tym jest łatwa w stosowaniu. Wywoływany przez dietę stan ketozy przejściowo niweluje głód i poprawia nastrój. Dzięki wysokiej zawartości białka dieta pomaga zmniejszyć towarzyszącą chudnięciu utratę tkanki mięśniowej.

Minusy: dieta wywołuje liczne efekty uboczne, z uwagi na powstające w ustroju związki ketonowe ketozy nasilają stany zapalne i powodują zakwaszenie organizmu. Sprzyja odwodnieniu i niedostatecznemu zaopatrzeniu mózgu w energię, powodując bóle głowy, osłabienie, rozdrażnienie, problemy z koncentracją. Skutki uboczne to także suchość w ustach, przykra woń oddechu i potu, zaparcia, bóle brzucha, pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci, bóle mięśni i stawów. Przewlekły nadmiar białka w diecie obciąża wątrobę, sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych i nowotworów jelita grubego. Dieta jest stosunkowo droga i trudna do przełknięcia, a długoterminowe efekty jej stosowania – podobne jak w przypadku diet o wyższej zawartości węglowodanów.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij