Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta niskotłuszczowa

Inne nazwy: dieta low fat.

Zasady: dieta odchudzająca o limitowanej zawartości tłuszczu do poziomu, przy którym zapewnia do 30 proc. energii menu, przy czym diety bardzo niskotłuszczowe, jak dieta Ornisha czy Diamondów, zapewniają w tej postaci tylko 10–15 proc. energii; w słynnej diecie Scarsdale tłuszcz zapewnia ok. 20 proc. kalorii. Diety typu niskotłuszczowego są przeważnie ubogie w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol, a przy tym restrykcyjne pod względem podaży kalorii, ubogie w białko, a bogate w węglowodany. Koncepcja niskotłuszczowego menu, stworzona w latach 70. ub. wieku, zakładała wykluczenie wysokotłuszczowych produktów (pełnotłusty nabiał, czerwone mięso, sery, masło, śmietana, dania smażone, tłuste sosy i przekąski) i bazowanie na produktach beztłuszczowych. Zależnie od kaloryczności, diety tego typu pozwalają chudnąć w tempie 2–3 kg tygodniowo, ale ich zastosowanie jest krótkoterminowe.

Dla kogo:dieta będzie atrakcyjna dla osób, które nie lubią tłuszczu i na co dzień ograniczają jego spożycie. Może być korzystna dla osób z kamicą żółciową, zaburzeniami pracy woreczka żółciowego i wątroby, ale także zaburzeniami gastrycznymi, m.in. ZDJ. Tak jak w przypadku wszelkich problemów zdrowotnych, również przy tych zaburzeniach należy skonsultować stosowanie diety z lekarzem. Menu niskotłuszczowe jest nieodpowiednie dla dzieci, zwłaszcza poniżej drugiego roku życia, kobiet ciężarnych i karmiących piersią, osób starszych i innych o specjalnych potrzebach żywieniowych.

Plusy:metoda jest skuteczna, bo tłuszcz to najbardziej energetyczny składnik diety – 1 g zapewnia ponad dwa razy więcej kalorii niż tyle samo węglowodanów czy białka, więc zmniejszając jego spożycie, łatwo stworzyć deficyt energii w menu.

Zbilansowana dieta low fat o umiarkowanie obniżonej podaży tłuszczu też może być efektywna, a przy tym zdrowa. Jest też wygodna, bo umożliwia podejmowanie samodzielnych decyzji, które źródła tłuszczu chce się ograniczyć w największym stopniu.

Minusy: dieta jest trudna do przestrzegania – restrykcyjna, mało sycąca i mało atrakcyjna ze względu na niski poziom tłuszczu, który nie tylko opóźnia opróżnianie żołądka i wydłuża uczucie sytości, ale jest też nośnikiem związków smakowych. Umożliwia ponadto wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i innych związków odżywczych, dlatego zbyt niski jego poziom w diecie skutkuje często niedoborami m.in. wit. A, D, E, K. W badaniach dieta niskotłuszczowa nie zapewniała lepszych efektów niż inne typy diet, a miała przy tym wiele wad. W porównaniu z metodą niskowęglowodanową i niskoglikemiczną powodowała największe spadki tempa metabolizmu, a więc w największym stopniu sprzyjała efektowi jo-jo; jej stosowanie skutkowało też gorszymi parametrami metabolicznymi, m.in. wyższym poziomem trójglicerydów we krwi, a niższym – „dobrego” cholesterolu HDL.

Błędnym założeniem diet low fat jest uznanie tłuszczów zwierzęcych za szkodliwe, podczas gdy skład ich kwasów tłuszczowych zależy zwykle od sposobu hodowli zwierząt, a według najnowszych badań nasycone kwasy tłuszczowe charakterystyczne dla nabiału mają korzystny wpływ na zdrowie. Wiele diet tego typu ogranicza również spożycie zdrowych tłuszczów, np. tych z ryb (źródło omega-3), a także orzechów czy olejów, a to prosta droga do niedoboru niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Promuje przy tym produkty niskotłuszczowe, które poza naturalnym nabiałem są zwykle wysokoprzetworzone, a więc niekorzystne dla zdrowia.

 

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij