Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta nordycka

Inne nazwy: nowa dieta nordycka, dieta skandynawska (bywa mylona z 13-dniową dietą kopenhaską).

Zasady: sposób żywienia dużych populacji Skandynawów, dzięki któremu należą do najszczuplejszych i najzdrowszych narodów w Europie. Zasady tzw. nowej diety nordyckiej zawdzięczamy kolaboracji Clausa Meyera – założyciela jednej z najlepszych restauracji świata, duńskiej Nomy, i naukowca zajmującego się otyłością, dr. Arne Anstrupa z Wydziału Żywienia Człowieka Uniwersytetu Kopenhaskiego. Praktyczny wymiar nadała diecie książka kulinarna Triny Hahnemann. Menu oparte jest na lokalnych, sezonowych produktach dostępnych na półkuli północnej. Bazę posiłków stanowią pełnoziarniste produkty zbożowe (chleb żytni, płatki owsiane, przetwory z jęczmienia i orkiszu), 30–50 proc. objętości posiłków powinny stanowić warzywa (kapustne, korzeniowe, zielone liściaste); dieta zawiera sezonowe owoce (głównie jagodowe, jabłka i gruszki), duże ilości ziół, nasiona roślin strączkowych, orzechy i olej rzepakowy. Codziennie spożywa się nabiał (mleko, sery, fermentowane napoje mleczne). Minimum dwa–trzy razy w tygodniu zalecane są ryby, w większości tłuste, a także owoce morza; jedynie raz–dwa razy tygodniowo spożywa się mięso – najlepiej ekologiczne, ze zwierząt hodowanych naturalnymi metodami i dziczyznę. Spożywa się zwykle do syta trzy posiłki bazujące na prostych daniach; przekąski to świeże i suszone owoce, surowe warzywa oraz orzechy. Posiłki są przygotowywane w tradycyjny sposób od podstaw ze świeżych składników. Mięso i ryby powinny być używane raczej jako dodatek nadający daniu smak i aromat, a zamiast tłustych sosów zaleca się raczej dodatki słodkie i kwaśne (ocet, miód, melasa). Okazjonalnie dozwolone są domowe desery i wypieki czy pewne ilości alkoholu. Ważny jest sposób jedzenia – zawsze przy stole, z rodziną czy przyjaciółmi. Zalecane jest też min. 30 min ulubionej aktywności fizycznej dziennie.

Dla kogo: dla osób ceniących lokalne produkty (ich wybór jest podobny do tego w Polsce) oraz domowe jedzenie, które mogą poświęcać średnio od pół godziny do godziny dziennie na przygotowanie posiłków od podstaw. Tak jak dieta śródziemnomorska, dieta nordycka nadaje się dla wszystkich, na co dzień. Stosowanie diety może być jednak pewnym wyzwaniem dla osób, które nie lubią tłustych ryb.

Plusy: według wieloletnich badań prowadzonych na dużą skalę u Skandynawów nadwaga i otyłość występują najrzadziej w Europie, podobnie jak choroby cywilizacyjne. Dowiedziono, że takie menu zastosowane jako dieta odchudzająca pozwala stracić w ciągu 12 tygodni ponad dwa razy więcej kilogramów niż dieta o tej samej kaloryczności, ale w stylu zachodnim. Dieta nordycka może stanowić zdrowy sposób odżywiania i profilaktyki wielu chorób, tak jak dieta śródziemnomorska, od której jest w dodatku tańsza i łatwiejsza do zastosowania w polskich warunkach. Menu bazuje na produktach pełnowartościowych – świeżych, minimalnie przetworzonych i pochodzących z czystych ekologicznie obszarów. Wysokie spożycie produktów zwierzęcych jest równoważone przez spożycie pokarmów bogatych w błonnik i antyoksydanty. Niskie ceny lokalnych i sezonowych produktów pomagają równoważyć wysoki koszt świeżych ryb i dobrego mięsa. Twórcy nowej diety nordyckiej zalecają umiarkowanie w jedzeniu i aktywność fizyczną.

Minusy: dieta zaleca kosztowne, a często też trudne do zdobycia produkty, m.in. świeże ryby, owoce morza, mięso ze specjalnych hodowli czy dziczyznę. W tradycyjnym wydaniu może zawierać zbyt duże ilości mięs takich jak wołowina i wieprzowina i pełnotłustych produktów mlecznych, zapewniając nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych. Zwyczajowo spożywane są też przetwory z mięsa i ryb otrzymane przez solenie, peklowanie i wędzenie. Wysokie ich spożycie podnosi ryzyko rozwoju raka żołądka i chorób serca. Ze względu na różnice klimatu niektóre superprodukty diety nordyckiej (np. pewne odmiany jagód) są u nas nieosiągalne; z tego względu należałoby wzbogacić dietę w szerzej dostępne u nas warzywa i owoce.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij