Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta Scarsdale

Inne nazwy: dieta SMD.

Zasady: dieta została stworzona dla pacjentów przez kardiologa dr. Hermana Tarnowera,
właściciela centrum medycznego w Scarsdale, jako dwustronicowa dieta odchudzająca na 14 dni. W latach 80. została rozwinięta do książki, która zawierała wariacje menu. Jest to dieta bardzo niskokaloryczna (VLCD), bo zapewnia 650–1000 kcal dziennie, wysokobiałkowa, niskotłuszczowa i niskowęglowodanowa, ale o odmiennych proporcjach tych składników niż podobne diety. Po diecie zalecane jest 14 dni przerwy, a cykl powtarza się do utraty nadwagi. Jada się trzy posiłki dziennie (śniadanie jest zawsze takie samo), a przekąskę stanowią marchewki i seler naciowy, jedzone do woli. Prawie codziennie zjada się całego grejpfruta; posiłki zawierają chude mięso, ryby, owoce morza, jajka, czasem ser plus ograniczony wybór warzyw w dowolnych ilościach, ale bez dodatku tłuszczu, oraz do dwóch kromek razowca dziennie. Dozwolone są pewne ilości owoców, słodziki, kawa, sztucznie słodzone napoje, a w niektórych wersjach – również porcja alkoholu dziennie. Z diety wyłączono większość produktów zbożowych, mlecznych, nasiona roślin strączkowych. Choć pewne produkty nie są limitowane, na diecie nie można się przejadać.

Dla kogo: dieta dla tych, którzy wolą korzystać z rozpisanego planu posiłków, lubią mięso i nie przeszkadza im mało urozmaicone menu. Jako dieta VLCD zalecana jest jednak głównie dla osób otyłych o BMI powyżej 30. Nie nadaje się dla ludzi o specjalnych wymogach żywieniowych, osób aktywnych, z problemami zdrowotnymi i chorobami, kobiet w ciąży i karmiących, dzieci, osób starszych i wszystkich przyjmujących leki, bo grejpfruty zmieniają ich metabolizm. Z uwagi na działanie estrogenne tych owoców dieta nie jest zalecana dla osób z zaburzeniami hormonalnymi i kobiet z grupy podwyższonego ryzyka rozwoju raka piersi.

Plusy: dieta jest nieskomplikowana i zapewnia szybką utratę wagi, nawet 10 kg w 2
tygodnie. Może być przydatna szczególnie w specjalnych sytuacjach, np. przed zabiegiem
chirurgicznym lub jako wstęp do mniej restrykcyjnej metody. Wysoka zawartość białka
pomaga zmniejszyć typową dla diet niskokalorycznych utratę masy mięśniowej. Nowsze
wersje diety dopuszczają większy wybór owoców i produkty zbożowe; na dwa tygodnie
przerwy dostępna jest też nowa wersja menu o nazwie Keep-Trim i niższej zawartości białka.

Minusy: szybkie efekty są związane bardziej z utratą wody niż ze spalaniem tłuszczu; z
uwagi na skrajne ograniczenie kalorii dieta wywołuje silne uczucie głodu i zaburza regulację apetytu. Bardziej niż inne metody sprzyja efektowi jo-jo; jest też trudna do utrzymania, bo monotonna i wymagająca wielkiej dyscypliny. Nie została poddana badaniom, a jedyne dostępne dane wskazują na jej przydatność jako wstępu do odchudzania. Dieta nie uczy zdrowych nawyków i sposobu na utrzymanie wagi, nie promuje aktywności (ruch jest niewskazany ze względu na niskie spożycie kalorii), zaleca zbyt niskie spożycie płynów, wliczając w to te o działaniu moczopędnym. Może wywoływać przebiałczenie i ketozę oraz wszystkie ich efekty uboczne, takie jak zmęczenie, rozdrażnienie, zaparcia, kamica żółciowa, zaburzenia pracy nerek i wątroby.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij