Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta wolumetryczna

Inne nazwy: dieta objętościowa, dieta Volumetrics.

Zasady: sposób odżywiania opracowany przez eksperta żywienia dr Barbarę Rolls z Uniwersytetu Stanowego Pensylwanii w 2000 r. na podstawie 20-letnich prac badawczych. Koncepcja metody opiera się na odkryciu, że każdego dnia spożywamy podobną objętość jedzenia, i to właśnie jej wielkość, a nie zawartość kalorii czy poszczególnych składników odżywczych ma większy wpływ na sytość odczuwaną po zjedzeniu posiłku. Aby więc stworzyć deficyt kalorii, nie trzeba zmniejszać ilości jedzenia, wystarczy zmniejszyć liczbę kalorii, jaką dostarcza, zachowując taką samą objętość posiłków. Można więc chudnąć, wciąż jedząc do syta – wystarczy wybierać produkty o niskiej gęstości energetycznej (ED), czyli niskiej kaloryczności w przeliczeniu na 1 g. To pokarmy bogate w wodę, błonnik bądź powietrze, a przy tym ubogie w tłuszcz. Bazę diety Volumetrics stanowią warzywa i owoce, chude produkty białkowe, pełne ziarna zbóż i ogólnie dania takie jak klarowne zupy czy potrawy jednogarnkowe z sosem; nie wystarczy jednak popijać jedzenia wodą, bo musi być ona wkomponowana w posiłek. Niską gęstość energetyczną (<1,5 kcal/g) mają też m.in. odtłuszczony jogurt naturalny, pierś indyka, ziemniaki z wody, owsianka bez cukru. Skromniejszy udział w diecie powinna mieć żywność o średniej ED (1,6–3,9 kcal/g), m.in. jaja na twardo, chuda szynka, pełnoziarnisty chleb, musli, popcorn, ementaler. W najmniejszych ilościach powinny być jedzone produkty o wysokiej ED (< 4 kcal/g) – m.in. słodycze, czipsy, orzechy, masło, tłuszcz. Dozwolony jest więc nawet cukier, ale w małych ilościach, jako przyprawa. Dieta jest niskobiałkowa i niskotłuszczowa – zapewnia ok. 15 proc. kalorii z białka, 20–30 proc. z tłuszczu i min. 55 proc. energii z węglowodanów, a przy tym powinna dostarczać 20–30 g błonnika i co najmniej 2 l wody dziennie. Przy odchudzaniu zalecane jest stworzenie deficytu energii wynoszącego min. 500 kcal dziennie; dieta pozwala tracić 0,1–1 kg tygodniowo i zrzucić średnio ok. 5 kg w 12 tygodni.

Dla kogo: dieta codzienna lub odchudzająca dla wszystkich, którzy chcą odżywiać się w zdrowy sposób, lubią jeść do syta i wybierać różnorodne produkty – niezależnie od wieku i stanu zdrowia (chyba że lekarz zaleci inny rodzaj diety). To wymarzony plan dla smakoszy i osób lubiących gotować. Dieta zawiera duże ilości błonnika i wody, dzięki czemu mogą skorzystają na niej zwłaszcza osoby z zaparciami czy nieprawidłowym lipidogramem krwi.

Dieta może jednak nie być najlepszym wyborem dla osób z zaburzeniami odżywiania, m.in. tendencją do przejadania się, zwłaszcza pod wpływem emocji. I dla nich jednak metoda Volumetrics może być jednym z najlepszych wyborów, ale wymaga nauki prawidłowych nawyków związanych z jedzeniem.

Plusy: dieta jest oparta na wynikach rzetelnych badań naukowych, ogólnie akceptowana przez dietetyków i uznana za zbilansowaną i efektywną. Nie wyklucza żadnych produktów, dzięki czemu nie przyczynia się do niedoborów pokarmowych i nie stwarza ryzyka zdrowotnego. Metoda stosowana jako dieta odchudzająca zapewnia zdrowe tempo utraty wagi, a co za tym idzie – trwalsze efekty, zwłaszcza że wymaga nauki prawidłowych nawyków żywieniowych. Pozwala jeść do syta, jest elastyczna, łatwa i wygodna w codziennym stosowaniu. Opiera się na prostych i zrozumiałych zasadach i chociaż wyborów żywieniowych dokonuje się na podstawie list produktów, nie są one niezbędne – każdy może obliczyć ED dowolnego produktu, dzieląc kaloryczność porcji przez jej masę w gramach. Autorka diety kładzie nacisk na codzienną aktywność fizyczną.

Minusy: dieta wymaga samodzielnych wyborów żywieniowych, co wymaga początkowej wprawy, podobnie jak jedzenie do syta bez uczucia przejedzenia. Przygotowanie posiłków w domu może być czasochłonne i wymagać kulinarnego podszkolenia, ale integralną częścią książek dr Rolls są zestawy jadłospisów z prostymi przepisami.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij