Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Izotiocyjaniany

Izotiocyjaniany
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: nieustalone; dla osób zdrowych korzystne jest spożywanie warzyw kapustnych kilka razy w tygodniu, zwłaszcza na surowo.

Rola: związki pozyskiwane w organizmie z glukozynolanów, m.in. sulforafan i synigryna, wspomagają detoksyfikację ze substancji silnie rakotwórczych, neutralizują wolne rodniki i hamują rozwój komórek nowotworowych; działanie przeciwzapalne i antybakteryjne, m.in. w stosunku do Helicobacter pylori odpowiedzialnej za rozwój wrzodów żołądka.
Zastosowanie: profilaktyka nowotworów, m.in. piersi, płuc, przełyku, żołądka, wątroby, jelit; ochrona wzroku, m.in. zapobieganie degeneracji żółtej plamki oka i rozwojowi zaćmy.

Objawy niedoboru: nie występują, ale wskazaniem do spożywania tych związków może być zwiększone ryzyko rozwoju nowotworów, m.in. u kobiet.

Skutki nadmiaru: u niektórych osób spożywanie nadmiaru glukozynolanów może zaburzać przemiany jodu niezbędnego do produkcji hormonów tarczycy i doprowadzić do rozrostu tego gruczołu – zwłaszcza przy niedoborach selenu w diecie. Zaburzenia pracy tarczycy są przeciwwskazaniem do codziennego sięgania po warzywa kapustne, szczególnie niepoddane obróbce termicznej.

Źródła: rośliny kapustne (krzyżowe) i ich młode, np. trzydniowe kiełki, m.in. brokuł, kalafior, brukselka, jarmuż, kapusta, rzodkiewka, kalarepa, rzepa, rzeżucha; ziarna gorczycy. Ogrzewanie tych produktów bez przykrycia, a zwłaszcza rozgotowywanie w wodzie prowadzi do drastycznego spadku glukozynolanów w warzywach, a także rozkładu enzymu przekształcającego je w izotiocyjaniany. Jest on jednak obecny w prawidłowej mikroflorze jelita, która wspomaga przyswajanie korzystnych związków.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
igorgnot zapytał(a) 10 grudnia 2012
Pytanie dotyczy artykułu Izotiocyjaniany
Ciekawy przepis na smoothie z jarmuzem http://www.youtube.com/watch?v=uWOy2zQ5dPE ktory posypal sie gdy tylko wspomnialem o tym artykule na fb. Dzieki Alex. Czy ktos zna inne przepisy ?
LOSTEA odpowiedział(a) 2 stycznia 2014
:)
angielka odpowiedział(a) 12 grudnia 2012
Najlepszy na śniadanie! Jabłko/gruszka + pomarańcz + pół awokado + 1 łyżka selera naciowego + duży liść jarmużu - wszystko do blendera. Pychotka!:)
zziomecka odpowiedział(a) 11 grudnia 2012
Nie, ale znalazłam swietny film o 12 tekstach, których nie powinno sie kierować do weganów :-) http://www.youtube.com/watch?v=loYJNiXPBx8

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Witamina B12

Indeks wartości odżywczych

Mangan

Indeks wartości odżywczych

Koenzym Q (ubichinon)

Indeks wartości odżywczych

Karotenoidy

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii