Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Jod

Jod
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: 160 mcg

Rola: składnik hormonów tarczycy biorących udział w regulacji przemiany materii całego organizmu.

Zwiększone zapotrzebowanie: zamieszkanie z dala od terenów morskich oraz niska konsumpcja ryb i innych produktów morskich, ale także jodowanej soli; duże spożycie warzyw kapustnych, zawierających glukozynolany – związki obniżające poziom jodu w organizmie.

Objawy niedoboru: chroniczne zmęczenie; suchość skóry i wypadanie włosów; przybieranie na wadze; nadwrażliwość na niską temperaturę; rozrost tarczycy; bezsenność; zaburzenia psychiczne; zwiększone ryzyko rozwoju raka piersi.

Skutki nadmiaru: przy podawaniu preparatów związków jodu możliwe są alergie, bóle głowy, hiperaktywność, nasilenie trądziku, wysypki, metaliczny posmak w ustach, zapalenie ślinianek.

Źródła: ryby morskie, owoce morza i algi; jodowana sól; woda; nabiał.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Kobalt

Indeks wartości odżywczych

Fluor

Indeks wartości odżywczych

Selen

Indeks wartości odżywczych

Cynk

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii