Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Kobalt

Kobalt
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: 10 mcg

Rola: składnik cyjanokobalaminy – witaminy B12 niezbędnej do budowy koenzymów; wytwarzanie kwasów nukleinowych i czerwonych krwinek; przemiany energetycznych składników diety; prawidłowe funkcjonowanie tkanki nerwowej.

Zwiększone zapotrzebowanie: dieta wegetariańska i wegańska; zaburzenia odżywiania.

Objawy niedoboru: osłabienie włosów; ból języka; anemia złośliwa z objawami takimi jak bladość, osłabienie, utrata apetytu, spadek masy ciała, drętwienie kończyn, apatia, depresja.

Skutki nadmiaru: niewydolność krążenia; powiększenie serca i tarczycy.

Źródła: owoce morza; mięso i podroby: wątroba, nerki; mleko; kakao; pełnoziarniste produkty zbożowe; zielonolistne warzywa. Witamina B12 nie jest odporna na działanie światła, wilgoci, wysokiej i niskiej temperatury.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Bor

Indeks wartości odżywczych

Jod

Indeks wartości odżywczych

Krzem

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii