Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: 1–2 g dziennie; 4 g dla osób niespożywających tłustych ryb morskich.

Rola: wielonienasycony kwas tłuszczowy z grupy omega-3, w organizmie przekształcany do EPA i GLA; działanie przeciwutleniające.

Zastosowanie: nadciśnienie i zwiększone ryzyko zawału; uzupełnienie diety wegańskiej.

Skutki nadmiaru: nadmierne rozrzedzenie krwi i zwiększone ryzyko krwotoku, zwłaszcza podczas przyjmowania leków rozrzedzających krew. Przeciwwskazania do zwiększania spożycia ALA to m.in. cukrzyca, schizofrenia, historia raka prostaty w rodzinie.

Źródła: tłuszcz z nasion oleistych, takich jak m.in. siemię lniane, zimnotłoczony olej lniany; olej rzepakowy, orzechy włoskie i pestki dyni oraz wyciskany z nich olej; olej z pachnotki zwyczajnej; tofu; szpinak i inne zielone warzywa liściaste. Poziom ALA w tych produktach maleje pod wpływem działania światła i tlenu oraz ogrzewania.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Indeks wartości odżywczych

Kwas oleinowy (OA)

Indeks wartości odżywczych

Witamina B6

Indeks wartości odżywczych

L-karnityna

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii