Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Kwas oleinowy (OA)

Kwas oleinowy (OA)
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: min. 36 proc. wszystkich tłuszczów w diecie i min. 12 proc. całkowitego spożycia kalorii, co przy menu zapewniającym ok. 2000 kcal dziennie równa się dawce ok. 26 g kwasu oleinowego.

Rola: jednonienasycone kwasy tłuszczowe o działaniu przeciwzapalnym pomagają przeciwdziałać rozwojowi miażdżycy i chorobom serca m.in. przez obniżanie poziomu „złego” cholesterolu LDL, rozrzedzanie krwi i zmniejszanie skłonności do zakrzepów; wspomagają kontrolę poziomu cukru we krwi.

Zastosowanie: profilaktyka chorób układu krążenia i nowotworów, m.in. piersi, prostaty, jelita.

Objawy niedoboru: zaburzenia lipidogramu krwi.

Skutki nadmiaru: podrażnienie układu trawienia (przy bardzo wysokich dawkach).

Źródła: oliwa z oliwek i oliwki; olej rzepakowy; awokado; orzechy ziemne, laskowe i sezam – oraz tłoczone z nich oleje; orzechy nerkowe, makadamia, pekan, pistacje, migdały. Kwas oleinowy jest mniej wrażliwy na rozkład pod wpływem tlenu z powietrza, światła i ciepła niż kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Indeks wartości odżywczych

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Indeks wartości odżywczych

Witamina B7

Indeks wartości odżywczych

Cholina

Indeks wartości odżywczych

L-karnityna

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii