Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Mangan

Mangan
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: 2,5–5 mg

Rola: aktywator enzymów regulujących metabolizm biotyny, witaminy B1 i E, a także energetycznych składników diety, kwasów nukleinowych, enzymów, m.in. neutralizujących wolne rodniki, jak SOD, czy hormonów m.in. tarczycy i płciowych; składnik kośćca i tkanki łącznej; udział w procesach krzepnięcia krwi; trawienie tłuszczów i cholesterolu.

Zwiększone zapotrzebowanie: zażywanie preparatów wapnia i magnezu; nadmiar fosforanów w diecie; antykoncepcja doustna.

Objawy niedoboru: zaburzenia płodności; problemy z koordynacją; rozwój cukrzycy; deformacja kości; zaburzenia rozwoju i uszkodzenie błędnika u dzieci.

Skutki nadmiaru: toksyczne; obniżenie wchłaniania żelaza i anemia; bezsenność, depresja, zaburzenia neurologiczne; impotencja.

Źródła: pełne ziarna zbóż i zarodki pszenne; awokado, migdały, orzechy, pestki; nasiona roślin strączkowych; skorupiaki; mięso; żółtka jaj. Poziom manganu w żywności maleje pod wpływem światła, wilgoci, niskiej i wysokiej temperatury.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Żelazo

Indeks wartości odżywczych

Azot

Indeks wartości odżywczych

L-karnityna

Indeks wartości odżywczych

Chrom

Indeks wartości odżywczych

Izotiocyjaniany

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii