Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Miedź

Miedź
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: 2 mg

Rola: wchłanianie i przemiany żelaza oraz witaminy C; udział syntezie i funkcjonowaniu hemoglobiny w czerwonych krwinkach; produkcja białek skóry i tkanki łącznej – kolagenu i elastyny, barwnika skóry i włosów – melaniny, hormonów, m.in. dopaminy i noradrenaliny, enzymów neutralizujących wolne rodniki; budowa osłonek mielinowych komórek nerwowych; przemiany związków tłuszczowych.

Zwiększone zapotrzebowanie: dieta bogata w cukry; nadmierne dawki suplementów z witaminą C, cynkiem i wapniem; choroba Crohna, celiakia, zaburzenia wchłaniania.

Objawy niedoboru: osłabiona regeneracji tkanki łącznej – zmniejszona elastyczność skóry, ścięgien, ścian naczyń krwionośnych; łamliwość i wyblakły kolor włosów; zaburzenia gospodarki lipidowej – rozwój miażdżycy i chorób serca; nadciśnienie i arytmia; anemie; migreny; choroby układu krążenia i nerek; osteoporoza; zaburzenia psychiczne; obniżenie poziomu estrogenu i zaburzenia płodności.

Skutki nadmiaru: toksyczne; nudności, wymioty, bóle brzucha i mięśni; zwiększenie wydzielania estrogenu, a w rezultacie objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego; uszkodzenie wątroby.

Źródła: wątroba i nerki; owoce morza: małże, homary, ostrygi; mięso; orzechy; warzywa; pełnoziarniste produkty zbożowe; nasiona roślin strączkowych; suszone owoce, m.in. morele i śliwki; orzechy i pestki; pomidory, zielone warzywa; grzyby; melasa; kakao; czarny pieprz; żeń-szeń.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Molibden

Indeks wartości odżywczych

Mangan

Indeks wartości odżywczych

Cynk

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii