Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Polifenole

Polifenole
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: nieustalone; minimalne zalecane spożycie ich źródeł, czyli warzyw i owoców, to pięć porcji dziennie (porcja to średnia sztuka lub szklanka).

Rola: rozległa grupa związków fenolowych (antyoksydantów z grupy flawonoidów i kwasów fenolowych) o działaniu ochronnym dla komórek, zwłaszcza ścian naczyń krwionośnych; zwiększają zasoby glutationu, wewnętrznego przeciwutleniacza w organizmie; nasilają działanie innych antyoksydantów. Stosowane w terapii schorzeń układu krążenia, trawienia, oddechowego, moczowego; działanie antynowotworowe, ale też antybakteryjne, zwalczające grzyby i pleśnie, antywirusowe; lignany mają ponadto działanie regulujące naturalną gospodarkę hormonalną, zwłaszcza u kobiet.

Zastosowanie: zaburzenia objawiające się m.in. w postaci pękających naczynek krwionośnych, zwiększonej skłonności do powstawania siniaków, krwotoków z nosa, nadmiernego puchnięcia skóry przy uszkodzeniu, hemoroidów; wspomaganie odporności i krążenia, zwłaszcza w naczyniach włosowatych (m.in. oczu, mikrokrążenie żylne); profilaktyka chorób cywilizacyjnych.

Objawy niedoboru: dieta uboga w produkty roślinne; spożywanie warzyw i owoców głównie w formie przetworzonej.

Skutki nadmiaru: nie stwierdzono nawet przy bardzo wysokich dawkach; suplementacja nimi może jednak nasilać procesy oksydacyjne i działać prozapalnie. Niektóre związki fenolowe, takie jak taniny z czarnej herbaty czy niedojrzałych owoców, zmniejszają przyswajanie składników mineralnych, dlatego nie zaleca się spożywania nadmiernych ilości tych produktów, szczególnie herbaty po posiłkach. Flawonoidy owocowe, zwłaszcza zawarte w grejpfrutach, wchodzą w interakcje z wieloma lekami, m.in. przyjmowanymi przy chorobach serca i antyhistaminowymi, należy więc spożywać je osobno.

Źródła: produkty roślinne; flawonoidy to m.in.:

– antocyjany: cyjanidyna w malinach i czerwonej kapuście; delfinidyna i petunidyna w czarnych jagodach; malwidyna w skórkach ciemnych winogron, herbatce z hibiskusa, czarnym ryżu; pelargonina w truskawkach i rzodkiewkach; peonidyna w żurawinie;

– protoantocyjanidyny (OPC) w żurawinie amerykańskiej, czerwonym winie, korze sosny śródziemnomorskiej, zielonej herbacie, ekstrakcie z pestek winogron czy miłorzębu japońskiego;

– flawony: apigenina w natce czy selerze; hesperetyna w cytrynach i pomarańczach;

– izoflawony: daidzeina i genisteina w soi;

– flawonole: kwercetyna w cebuli i jabłkach; rutyna w kaparach, kaszy gryczanej i szparagach; kempferol w herbacie, wielu warzywach i owocach; myrycetyna w brokułach;

– flawanole: katechina i epikatechina w zielonej herbacie, kakao, skórkach owoców, m.in. winogron i czarnych jagód;

– flawanony: naringenina w cytrusach; taksifolina w jagodach acai;

– resweratrol w winogronach, czerwonym winie i granatach;

– lignany w nasionach lnu i sezamu;

Kwasy fenolowe to m.in.: kwas galusowy, elagowy, salicylowy obecne w owocach jagodowych czy orzechach włoskich; kwas chlorogenowy w kawie, karczochach, pokrzywie.

Poziom flawonoidów maleje przy nadmiernym ogrzewaniu żywności i wygotowywaniu w wodzie.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Indeks wartości odżywczych

Witamina B7

Indeks wartości odżywczych

Chrom

Indeks wartości odżywczych

Koenzym Q (ubichinon)

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii