Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Potas

Potas
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: 3500 mg

Rola: regulacja kurczliwości mięśni, w tym serca, równowagi kwasowo-zasadowej i elektrolitycznej organizmu; synteza białek i przemiany węglowodanów; wydzielanie soku żołądkowego.

Zwiększone zapotrzebowanie: sięganie po używki (kawa, alkohol, papierosy); intensywny wysiłek fizyczny; zażywanie niektórych leków, m.in. moczopędnych, przeczyszczających, sterydowych; nadmiar soli (sodu) i cukrów w diecie.

Objawy niedoboru: osłabienie, niskie ciśnienie krwi i niski poziom cukru we krwi; zatrzymywanie wody w organizmie, obrzęki kończyn czy twarzy; kurcze mięśni; nadmierna suchość skóry, trądzik.

Skutki nadmiaru: nieregularna praca serca; spadek siły mięśni, mrowienie i drętwienie kończyn, zaburzenia pracy nerek.

Interakcje: potas działa przeciwstawnie do sodu, powodując zwiększone jego wydalanie, ale też pozbywanie się wody.

Źródła: warzywa i owoce, m.in. ziemniaki, pomidory, brokuły, awokado, banany, porzeczki, kiwi, cytrusy, melony; owoce suszone; nasiona roślin strączkowych; pełnoziarniste produkty zbożowe. Gotowanie w dużej ilości wody wypłukuje potas z żywności; ilość tego pierwiastka zmniejsza się też na skutek jej przemysłowego przetwarzania.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Indeks wartości odżywczych

Witamina E

Indeks wartości odżywczych

Koenzym Q (ubichinon)

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii