Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Selen

Selen
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: 55 mcg

Rola: składnik enzymów, m.in. peroksydazy glutationowej – ochrona przed wolnymi rodnikami, zwłaszcza błon komórkowych; przekazywanie impulsów nerwowych; odtruwanie z metali ciężkich (kadm, rtęć); wytwarzanie i zachowanie ruchliwości plemników.

Zwiększone zapotrzebowanie: dieta bazująca na żywności z obszarów ubogich w selen.

Objawy niedoboru: zwiększenie zachorowalności na choroby nowotworowe, reumatyczne, miażdżycę, marskość wątroby; częste infekcje; zaburzenia płodności.

Skutki nadmiaru: toksyczne – wypadanie włosów, osłabienie paznokci, próchnica, opuchnięcie stawów; zwiększone zatrzymywanie metali ciężkich, szczególnie rtęci i ołowiu, w nerkach i wątrobie; spadek stężenia magnezu, manganu i miedzi w organizmie; działanie rakotwórcze.

Źródła: orzechy, zwłaszcza brazylijskie (ze względu na wysoki poziom selenu dozwolone jest spożycie tylko sztuki dziennie); warzywa kapustne i cebulowe; pełnoziarniste produkty zbożowe; owoce morza, m.in. ostrygi i ryby; mięso i wątroba; jaja; grzyby; drożdże piwowarskie; melasa.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Żelazo

Indeks wartości odżywczych

Molibden

Indeks wartości odżywczych

Jod

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii