Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Witamina B2

Witamina B2
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety 1,7 mg, mężczyźni 2,1 mg.

Rola: aktywność enzymów oddechowych; przemiany węglowodanów, tłuszczów, aminokwasów i glutationu (główny wewnętrzny przeciwutleniacz organizmu), synteza hemoglobiny, procesy odpornościowe.

Zwiększone zapotrzebowanie: intensywny wysiłek fizyczny, długotrwały stres, dieta bogata w cukry i oczyszczone produkty zbożowe, spożywanie alkoholu, doustna antykoncepcja.

Objawy niedoboru: zapalenia i uszkodzenia błon śluzowych (pękanie warg, kącików ust i języka, zapalenie spojówek), egzemy, łojotokowe zapalenie skóry, zaburzenia żołądkowo-jelitowe i przewodnictwa nerwowego (zawroty głowy, drżenie, bezsenność), podatność na infekcje.

Skutki nadmiaru: raczej nie występują.

Interakcje: poprawia wchłanianie żelaza.

Źródła: mleko i jego przetwory, zwłaszcza fermentowane (m.in. napoje mleczne i dojrzewające sery), żółtka jaj, tłuste ryby, mięso, warzywa liściaste, kiełki pszenicy, razowiec.

Witamina B2 jest dość odporna na ciepło i tlen, ale niszczy ją zbyt kwaśne czy zasadowe środowisko oraz światło. Tak jak inne witaminy z grupy B wypłukuje się z żywności przy gotowaniu w dużej ilości wody.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Witamina B1

Indeks wartości odżywczych

Witamina B5

Indeks wartości odżywczych

Witamina B3

Indeks wartości odżywczych

Witamina A

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii